tag:blogger.com,1999:blog-2620978500169361611.post865382343987062451..comments2023-03-28T13:51:23.400+02:00Comments on Alla har lättheter - om adhd/add/autism och specialpedagogik: INSE Bmalene larssenhttp://www.blogger.com/profile/16381506981149158088noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-2620978500169361611.post-44689705910535052882013-04-05T10:35:57.708+02:002013-04-05T10:35:57.708+02:00Jag med, det är väl därför vi jobbar med det vi gö...Jag med, det är väl därför vi jobbar med det vi gör, Lotta...malene larssenhttps://www.blogger.com/profile/16381506981149158088noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2620978500169361611.post-59208067212111737452013-04-05T10:33:43.616+02:002013-04-05T10:33:43.616+02:00Jag blir alldeles förfärad av att läsa ovanstående...Jag blir alldeles förfärad av att läsa ovanstående...Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/05664674402861674450noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2620978500169361611.post-54284613690052515732013-04-01T20:22:48.616+02:002013-04-01T20:22:48.616+02:00Jag har någon slags drivkraft att hela tiden hitta...Jag har någon slags drivkraft att hela tiden hitta svar på frågan "varför?". Men sedan min dotter började skolan för nio år sedan, fick sina diagnoser (asperger, ad/hd samt tourettes) i tvåan för ca sju år sedan så har jag inte lyckats hitta något svar på varför skolan fungerar som den gör. <br />Dom första 6,5 åren i vanlig skola men fr.o.m. trean i liten klass med långsammare tempo där dom aldrig förstod henne eller ens försökte förstå henne. Men det som är ännu värre är att i nästa skola som sade sig vara specialiserad på barn med asperger, ad/hd m.m. blev det ännu värre och först efter ett andra skolbyte så går hon nu i en skola där det finns en tydlig pedagogik och där man arbetar med barnen utan att glömma bort att respektera barnen som de egna individer dom är. <br /><br />Men i skollagen står det klart och tydligt, precis som sägs här ovanför, att det är skolan som ska anpassas till eleven och inte tvärt om. För mig är det självklart att jobba med INNAN för att ändra NU så att man slipper stora och svåra och smärtsamma SEDAN. Hoppas ni förstår mig, men för mig är det bara så logiskt. Men varför är det inte det för dom som arbetar med barn med npf-diagnoser? Eller inte för alla i alla fall? Varför är den kunskapen så svår, varför är det lättare att tro/tycka att våra barn bör straffas, korrigeras eller användas som ett exempel inför andra barn?? VARFÖR!? <br /><br />Jag blir så ledsen när jag läser anonyma mammans kommentar här ovanför. Varför ska det behöva bli så fel? Jag hoppas att ni (till anonyma mamman) får rätt hjälp nu trots allt. Jag vet att man får kämpa med näbbar och klor för sitt barn när man har ett barn som inte passar in i skolans "ramar". Skickar styrkekramar!! Cecilia Lagerhttps://www.blogger.com/profile/00716270446727443972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2620978500169361611.post-62523758614663985382013-04-01T19:29:39.048+02:002013-04-01T19:29:39.048+02:00Jag blir alldeles förskräckt när jag läser hur sko...Jag blir alldeles förskräckt när jag läser hur skolan bemöter denne lille pojke. Att man anmält till soc, att man bara lägger skulden på eleven och familjen. Trist! Fel! Fegt!Anonymousnoreply@blogger.com