lördag 15 juni 2024

Kan man få ångra sig?



- Du är inte en bra lärare för att du är en snäll lärare.  
- Det är inte nyttigt för barn att curlas av sina föräldrar, det är inte heller bra att curla sina elever.
- Genom att ställa låga krav på elever, särskilt på dem som kommer från socioekonomiskt svaga familjer gräver du ett djupt hål för dem som de kommer ha svårt att klättra upp ur. 
- Att möta alla elever som om de har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ger dåliga förutsättningar för alla. 
- Nej, det ska inte gå att få en neuropsykiatrisk diagnos efter att du gått ur högstadiet med godkända betyg och minnen av en skolgång som fungerat. 
- Att vara anarkist i skolans värld är inte nödvändigt, men att ha tydliga regler och förväntningar för och på elever är nödvändigt. 

Ovanstående åsikter är sådana som jag omvärderat under de senaste åren Jag har fler, men börjar med dessa. Jag vill gärna ta upp dem till diskussion och berätta varför jag ser annorlunda på dem nu. Men nu är det lördag kväll och fotbolls-EM. Italien - Albanien: 0-1. Det såg en inte komma! 

Har du ändrat åsikt i något någon gång? 
Varför äggmackebilden? Det ska jag berätta om en annan dag.

Inga kommentarer:

Kan man få ångra sig?

- Du är inte en bra lärare för att du är en snäll lärare.   - Det är inte nyttigt för barn att curlas av sina föräldrar, det är inte heller ...