Fortsätt till huvudinnehåll

Moderna barn av sin tid

Jag känner två pojkar i nioårsåldern som skulle sova i tält igår kväll. De förberedde sig så som sig bör, genom att sätta upp tältet, bära in liggunderlag, sovsäck, kuddar, chips, godis och Nintendo DS.

Runt elva tiden somnade de, när en av pojkarnas mamma (jo, jag får nog erkänna - det var jag) satt i tältet och höll dem sällskap.

Mamman gick och la sig med fönstret öppet (direkt under fönstret befann sig tältet). Kvart i tre vaknade mamman av att de ösregnade ute. Eftersom tältet inte använts sedan näst yngsta barnet i huset hade sin "sovaitältperiod" för sisådär sex år sedan blev mamman orolig för att barnen skulle bli lite blöta där ute i ösregnet. I morgonrock och foppatofflor tog hon sig ut, drog upp dragkedjan och möttes av två par ögon. Pojkarna hade också vaknat av skyfallet. Mamman förklarade att det kanske, eventuellt kunde bli lite blött i tältet, nu när det ösregnade så. Pojkarna gjorde, så som moderna barn gör, la chipspåsen över sina Nintendo DS, vände sig om  och sov vidare.

Halv åtta vaknade mamman och pappan av kvitter, både av fåglar och barn. Barnen var torra, så var även spelen, under chipspåsen...

Idag har vi fått besök av Mollys valp, Scooby som vi inte sett på två och ett halvt år. När han åkte var han åtta veckor och vägde ett par kilo. Nu var han större.

Scooby och hans systrar, samt mamma i skogen idag. Scooby i husbilen som skall ta honom tillbaka till Piteå och så sonen som tar igen sig efter tältäventyret.
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …