MorgonrutIner

Barnen kom iväg till skolan - glada, nöjda, ostressade, mätta. Maken också, för den som undrar. Jag njuter av en kopp varm te och lingonmacka i min ensamhet. Snart ut på promenad med hundarna...

Det är lätt att det blir stökigt, rörigt, ilsket, argt, misslyckat på morgnarna (har vi inte alla varit där ett par gånger...).

För att morgonen skall bli bra krävs, som Ross Greene, lärde mig för några år sedan, att plocka ner problemet, vilket är egentligen orsaken? Att bli arg och skälla på barnet som inte hinner, fungerar ju inte, har vi ju lärt oss som har barn med npf, i alla fall. och att bli arg just då det hettar till, då det är bråttom är det sista ett barn (framförallt barn med npf) behöver.

Våra morgnar var kaotiska för några år sedan. Inget jag rekomenderar till någon. Nu flyter det ganska bra sedan ett par år (långt ifrån varje morgon kommer dottern iväg i tid/iväg över huvud taget men morgonen skall kännas bra, trots det).
Morgonen är så viktig för hur resten av dagen känns för oss. Nu - promenad med hundarna, men sedan fler funderingar kring morgonrutiner. Kom hemskt gärna med tips på hur din familj löser morgonrutinerna, eller berätta hur eleverna i din klass mår på morgonen.

God morgon, förresten!

Kommentarer

Anna A sa…
Jag brukar försöka se till att äta frukost på morgonen och vara uppe någon timme innan jag måste gå till skolan.
Just för att det är en av dom få gångerna jag får koppla av och ladda inför skolan.
Låter som en bra rutin för att få en bra start på dagen. Skönt att vara uppe en stund, hinna vakna och fundera lite innan dagen startar.

Populära inlägg