Fortsätt till huvudinnehåll

Redan 90...

90 besökare på sidan vid elvasnåret idag. Bara en som vill vara med och tävla. Har alla ni andra 89 redan läst mina böcker? Jag skall avslöja en liten sak så här på förmiddagen innan jag skall sätta mig i bilen och köra tre timmar för att föreläsa för en kommun ikväll

- tävlingen är inte viktig alls egentligen, vad ni skriver kan vara viktigt, men behöver inte alls vara det. Att ni skriver något känns viktigt för mig idag. Att höra något från er som läser min blogg piggar upp mig så som Gunilla här nedan skriver att läsandet av min blogg piggar upp henne.

Jag älskar att skriva i min blogg, men jag älskar lika mycket att få kommentarer och åsikter från er som läser här inne. Nu på slutet har det varit lite glest med kommentarerna så jag är väl helt enkelt ute och fiskar efter lite kontakt med er som läser bloggen.

Det är inte nödvändigt att du skriver. Du behöver inte skriva något "bra", "intressant" eller "viktigt" - för vem bestämmer vad som är vad? Det räcker med det som Bengt Alsterling på barnprogrammet "Hajk" brukade avsluta med - "tjip"- så blir jag glad. Jag bli glad om du som läser min blogg skrev en liten trudelutt i min blogg, just idag (och så kan du, som grädde på moset vinna en bok se inlägget nedan), som Gunilla gjorde tidigare idag, fast det behöver inte alls vara så långt och genomtänkt som hennes inlägg...

It takes, nämligen two to tango...

Vi hörs (väl)!

Tjip.
9 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

"Bakbind inte lärarna"

På GP´s ledarsida skriver man idag att lärare måste få möjlighet att ta ut stökiga elever ur klassrummet. Att man, som man gör i England måste ha mer konsekvenser att ta till i skolans värld. Läs ledaren här. Kritiken mot Bo Hejlskov Elvén skiner lite lätt igenom i artikeln. Man tror helt enkelt inte helt på vad psykologen Hejlskov predikar runt om i landet för lärare och andra människor som arbetar med människor i beroende.

Jag kan förstå att man som journalist tänker att jag som lärare vill ha redskap för att stoppa jobbiga situationer när de uppkommer i mitt klassrum. Att jag behöver konsekvenser! Men konsekvensbemötande fungerar bara på elever som klarar av att tänka, inte bara i nutid och dåtid, men framförallt i framtid. Därför är konsekvenspedagogik värdelös. De elever som vi uppfinner konsekvenserna för - klarar inte av/har inte förmåga att förstå konsekvenserna.

Konsekvensbemötande är det enklaste sättet att bedriva pedagogik på. I sin sämsta form kan man också kalla det för …

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…