16 december - skala bort alla måsten och må bättre!

Idag är det fredagen den 16 december. I mitt förra liv, när jag hade mer tid att röra mig med, gjorde jag alltid egna julkort som jag glatt skickade till släkt och vänner. På den tiden fanns det så många saker som jag gjorde innan, som måste göras innan julafton kom. Nu undviker jag alla "måsten" och alla tidstjuvar. Jag undviker också att ta på mig skuld för "måsten"som inte blir gjorda, som andra människor lägger på min dotter och därmed också mig. Jag har kommit på att det är enda sättet att orka och att vara en hel och lycklig människa - trots allt jobbigt. Om jag suttit här för tio år sedan utan att ha gjort ett enda egentillverkat julkort att skicka iväg, idag den 16 december så hade jag varit MYCKET stressad. Det är jag inte idag. Jag skalar och skalar av måsten som inte är viktiga för mig själv. På så sätt sparar jag energi och kan lägga energi på saker som jag tycker är viktiga.

Bild från förra vintern då snön låg som en skyddande hinna över naturen. 

Försök skala av alla måsten du inte mår bra av (acceptera de måste du måste göra för att det skall fungera), men tänk på att inte göra sådant du inte vill och inte måste - det finns nämligen bara två måsten när vi väl är födda till denna värld - och det är att vi alla måste leva tills den dag vi dör. Alla andra måsten är faktiskt påhittade av andra eller av dig själv, mer eller mindre valbara...

Kommentarer

Populära inlägg