Fortsätt till huvudinnehåll

Magiskt

Tänk att vi haft ytterligare en dag som varit magisk av lycka och av framsteg och av mod! Det som ledde fram till min första mening i det här inlägget var att min dotter blev medbjuden på Eric Saades konsert i Lisebergshallen igår kväll. Hon som åkte spårvagn själv in till stan i måndags, tackade ja till inbjudan.

Sedan hörde hon inget från sin vän, som hon lärt känna genom lägerverksamheten på Ågrenska - för vännen visste ju att min dotter skulle med. (Det här med att ha svårt att tänka sig in i andra människors tankar ställer ofta till det för människor med npf).

Igår fick de tag i varandra och visst skulle det bli konsert. Dottern och hennes snälla kompis skulle bli körda av vännens snälla pappa. Bägge tjejerna var nervösa. Bägge tjejerna hade mobiltelefoner och hörselskydd med sig. Bägge tjejerna var uppklädda och väldigt förväntansfulla.



Tre timmar senare kommer en fantastiskt glad och lycklig Dotter ut genom vännens bil. Det hade gått JÄTTEBRA. Eric Saade var asgrym och man hade stått längstfram eftersom vännen fått VIP-biljetter!

Nu har Dottern och Lillagubben cyklat iväg (Lillagubben på pakethållaren) tjattrandes till sina skolor. Och jag, jag går här hemma och bara myser. Vissa dagar är magiska av lättheter. Och när man får uppleva det flera gånger på en och samma vecka då, då blir det verklig magi!

Nu skall jag till jobbet. Samtal med en förälder som kämpar massor.

Sedan undrar jag en liten sak som jag hoppas gör att ni skickar massor av kommentarer till mig. Arbetet med min tredje bok går vidare. Vad skulle du, som följer min blogg, vilja läsa om i min bok. Beskriv vad du vill läsa om. Jag vet ju vad jag skriver om/vill skriva mer om, men jag vill veta vad just du vill läsa om!


2 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …