onsdag 14 november 2012

Om Viktigheten av att Veta

Det finns åtta punkter som behöver vara uppfyllda för att ett barns skoldag skall fungera. För barn med autism och/eller adhd-add är det än viktigare. Många av er som läser min blogg vet säkert detta redan, men det tål att upprepas och faktiskt så är det så fantastiskt, precis som med all specialpedagogik att den tydlighet man behöver använda i sin undervisning av barn med npf-svårigheter - mår alla barn bra av att få ta del av!

Alltså;

1 VAR ska jag vara?
2 Med VEM ska jag vara?
3 VILKA böcker/saker ska jag ha?
4 VAD ska jag göra?
5 VARFÖR ska jag göra det?
6 HUR länge?
7 VAD krävs för att uppnå målen?
8 VAD ska hända sedan?

Personalen på den skolan jag jobbar på försöker jobba efter de åtta punkterna, varje dag, inte alltid lyckas vi, men när man har dem med sig i bakfickan hela dagen är chansen att man lyckas lite större.

Idag ska jag först jobba på skolan som vanligt och sedan skall jag föreläsa här i Göteborg. Ser jag verkligen fram emot - skoljobbet och föreläsningen!

Ha en härlig dag och kväll du också!:)


2 kommentarer:

Anonym sa...

vilka bra tankar!
de frågorna ska jag anteckna och delge skolan som ganska ofta har svårt att inse dotterns behov.... "Hon verkar ju hänga med...hon verkar ju vara som de andra...VI har svårt att se hennes problem" . Dottern 11 år fick i höst sin asperger-diagnos och är fantastiskt bra på att kämpa och försöka smälta in vilket hon tydligen lyckas bra med hon;-). Men när vi pratar kring skolan så skiner hennes kaos tydligt igenom... Tack för din blogg!!! Hälsn Therese

AG sa...

Tack Malene, det var tänkvärda saker du tog upp. Ska försöka applicera de på min dotter som har Asperger. Tycker de kan användas även utanför skolvärlden, i det dagliga livet.

LAB, vad är det och vad är det inte?

Bo Hejlskov Elven blir intervjuad  på tv4 idag. Mycket sägs om lågaffektivt bemötande (LAB) för tillfället. Jag har väntat lite på det. LAB ...