"I" en funktionsnedsättning

En mamma till ett barn med add, berättar för mig:
- Du vet, Malene, på sommaren har mitt barn inget funktionshinder, eller upplever sig i alla fall inte ha det.
Jag säger:
- Har du tänkt på hur mycket du anpassar och fixar för att det skall bli så?
Mamman svarar:
Nej, det har jag inte, men när du säger det så. Jag har lärt mig hur mitt barn mår bra, vi gör mycket kring barnet för att det skall fungera, sånt vi inte gjorde innan, när vi inte förstod.

Och jag tänker för mig själv, tänk om skolan, eller jag vill säga NÄR samhället/skolan förstår detta till fullo, då kommer barn med npf att få en lättare uppväxt som kommer ta tillvara på deras tillgångar.

För människor med adhd, precis som människor med andra funktionsnedsättningar är väldigt mycket "I" sin funktionsnedsättning, snarare än att de "har" ett. Ju mer vi anpassar och hittar lösningar på svårigheter - ju mindre upplevelse av funktionsnedsättningen och ju större chans att odla sina lättheter!

Kommentarer

Anonym sa…
Precis så har vi det här hemma nu. Sommarlov, inga mediciner och allt funkar perfekt!
Vi anpassar oss efter hur sonen mår bäst och allt fungerar konfliktfritt :)

Kram Carina

Populära inlägg