Varför behandlas adhd/add på ett annat sätt än andra funktionsnedsättningar?

Jag funderar på debatten i "Kvällsöppet" igår. Det är så märkligt det här att man alltid hamnar i diskussionen om adhd verkligen finns (debattpersonalen lyckas alltid hitta någon människa som ifrågasätter funktionsnedsättningen) om det är "knarkmedicin" och om läkarna tjänar pengar på diagnoserna.

Då undrar jag; Vilken annan funktionsnedsättning behandlas så här i debattprogram? Är det inte på tiden att vi istället börjar diskutera varför inte människor förstår vad adhd är och vad det innebär att leva med svårigheterna/lättheterna? Sätt in diabetes, astma, cp-skada, eller vilket funktionshinder/sjukdom som helst i samma sammanhang och fråga dig om debatten hade handlat om samma sak. Det enkla svaret är att adhd är den enda funktionsnesättning som behandlas på det här sättet. Varför gör man så då? Jo, det enkla svaret är att debatten bara speglar samhällets förståelse och kunskap om diagnosen.

Jag skulle vilja ha en debatt där man diskuterar varför det är så här, varför människor med adhd ifrågasätts, varför medicinen ifrågasätts o s v. Kanske skulle man lobba lite (förmodligen skulle man få lobba vääääldigt mycket för den vinkeln är nog inte media intresserad av) och försöka få till en sådan debatt, som kontrast till alla andra debattprogram...

Kommentarer

Matilda sa…
Ja det är en skrämmande verklighet. Tycker att det skulle vara sunt förnuft att förstå - men uppenbarligen inte.
BRA att du lyfter upp detta!
Elin sa…
Jag sitter och tittar på det just nu och jag blir så ledsen det dröjde inte länge innan jag började gråta särskilt av det som Ingmar Gens säger. Och varför glömmer dom bort ADD det är ju inte så att det är ett helt annat funktionshinder. Jag måste äta medicin för mig hjälper inget annat det spelar ingen roll hur mycket stöd jag får utifrån. Det är svårt att förklara. Det det känns som om jag sitter inlåst i en bur som ingen kan öppna och jag vill så gärna vara med där ute, jag vill lära mig saker och det finns massor med saker jag vill göra men jag kommer inte ut. Concertan öppnar dörren så att jag kommer dit vilket är helt fantastiskt men det är fortfarande svårt jag sitter fortfarande fast och när jag försöker gå dras jag lätt tillbaka men jag har i alla fall en chans när dörren är öppen.

Tack för att du finns Malene

Elin (en annan, nu vuxen Mika)

Populära inlägg