Ångest och nationella prov

Vi hade besök av ångest här hemma ikväll. Skolan har ju börjat. Sista terminen i grundskolan.

Innebär.

Nationella prov.

Vad gör man när ångesten slår sina klor i Dottern. Ångesten som kommer sig av pressen. Pressen att nu skall det presteras nationella prov. Nu måste man få godkänt. TÄNKT OM JAG INTE FÅR GODKÄNT!

Många med npf-svårigheter drabbas av ångest. Att försöka leva upp till krav som är för höga, som är satta efter människor som inte har samma svårigheter skapar oro och ångest.

Vad gör man?

Man plockar ner det som oroar i små, små bitar. Vad gör dig orolig? Vad är det värsta som kan hända då? Hur skulle vi kunna hjälpa dig för att du skall slippa känna ångest?

Och förklarar:

Ångest är inte farligt. Det obehagliga, hemska som kommer med ångestkänslorna är inte farliga, men de känns farliga. Tala om för ångesten att du inte är rädd för den för det är en känsla som kommer, som försöker äta upp dig, säg till den att pysa iväg, för du är inte rädd för den eftersom den inte kan skada dig. När du är rädd för den kommer den tillbaka, men om du välkomnar den så försvinner den.

Vi har gjort det förut. Ångesten har dragit sin kos förr.

Sedan säger jag till min dotter det hon egentligen behöver höra. Det ordnar sig. Om du inte klarar eller orkar göra proven så löser vi det. Allt går att lösa. Nationella prov är inte livet. De talar inte om vilken människa du är, vad du kan eller vad du skall bli. De talar om vad du kan på nationella prov.

Min dotter sover i sin säng nu. Ångesten har farit sin kos.

Nationella prov är inte livet.

Det är livet som är livet!

Kommentarer

Anonym sa…
Förstår hennes ångest!! Mina flickor känner likadant, en med dyslexi och en med koncentrationssvårigheter. Mina flickor känner det som om de nationella proven bara är gjorda för att lyfta fram och visa deras svaga sidor utan att belöna deras starka sidor. De gör sig redo för att bearbeta ännu ett misslyckande redan innan det har inträffat....
//Hälsningar Eva
mia sa…
det enda min son tar med sig från skolan är sin känsla av ständiga misslyckanden....
Anette sa…
Vad underbar du ar!
Din dotter har med sig sa mycket av vardefulla varderingar som sa manga andra saknar.
Hon kommer att blomma, nar hon far vara sig sjalv.

Kramar
Anette
Anonym sa…
Som lärare blir jag så ledsen när jag läser om" Nationella Prov-panik". NP är INTE avgörande för vilket betyg en elev får utan väger lika tungt som alla andra uppgifter som en elev gör under terminen. Lycka Till - Hanna
Anonym sa…
Jag är kille på 17års ålder och ska göra nationella prov. Jag har alltid varit rädd för de proven. Men idag så hade vi en övning i gamla nationella i Engelska B reading. Jag gick in och så började jag läsa, det gick inte mer än fem minuter för mig så blev det totalt blackout. Jag kunde inte andas jag bara kollade på orden och ville bara skrika, för de mest lättaste orden i engelskan försvan för mig. Jag blev fast livrädd, visste inte om jag skulle gråta eller svimma. Så snälla vad kan jag göra? Jag har levt med denna rädsla i hela mitt liv jag orkar inte mer. Samtidigt som jag lever med dyslexi och ADD.

Hoppas du lässer detta och kan ge mig några råd. Snälla jag är desperat!
Hej Anonym.
Du undrar vad du skall göra med din oro inför de nationella proven i engelska. Du beskriver att du fick en blackout och att du upplevde att du inte kunde andas. Det låter som om du upplevde ett väldigt obehag, så som ångetst och panik kan upplevas. Det kan gå ganska lätt att bli av med känslan av panik och ångest om man får hjälp med sina tankar. Om du vill får du gärna höra av dig till min mejl så kan jag försöka hjälpa dig med din oro lite mer. Mejla i så fall till malene.larssen@aduct.com
Malene

Populära inlägg