Den bortglömda diagnosen, eller - om ett möte - som blev väldigt bra tillslut

Det var ett av alla otaliga möten jag går på till min dotters skola. Just den här gången skulle vi ha ett möte kring träslöjden. Jag och specialpedagogerna hade pratat om problemet med att Grodan inte trivs med träslöjden på några tidigare möten. Specialpedagogerna hade tagit upp Grodan och hennes svårigheter med träslöjdsläraren så att han skulle förstå att han måste möta Grodan på ett litet annorlunda sätt än de flesta andra barnen i hennes grupp. Hemma märkte vi ingen skillnad så nu när terminen började ville jag ha ett möte med läraren för att kunna förklara. För att förändra, förbättra för min dotter. Det är alltid spänt när man skall diskutera saker som inte fungerar. Det är ofta man måste diskutera saker som inte fungerar när man har ett barn med ADD (eller någon annan NPF). Jag har blivit bättre på att prata med lärare när det inte fungerar. Jag vet ju att det inte är lätt att förstå. Att det inte är lätt att se. Att det inte är lätt att möta. Mitt barn är annorlunda. Hon behöver mer stöd och annat bemötande än andra barn, men det syns inte på henne. Hon har alla armar och ben intakta. Hon svarar när man pratar med henne. Hon ler. Hon säger att allt är bra. Det är därför inte lätt att göra rätt. Jag vet det nu. Jag möter lärarna bättre.
Den här gången var det träslöjd, men det kunde ha varit vilken lärare, vilket ämne som helst.
Lärare i allmänhet har inte tillräckligt med kunskap om de 7-8 procent barn som har en eller flera diagnoser i NPF-området. Specialpedagoger kan ha det, men inte ens alla specialpedagoger har förståelsen alltid.
Vi möttes där i samtalsrummet. Jag, en av specialpedagogerna och träslöjdsläraren. Det var lite spänt. Läraren var nog lite irriterad att behöva ta sin rast till att prata med mig. Prata om en elev som bara är lite slö, lite lat, lite långsam, som vägrar använda maskinerna. Jag visste att han fått information om Grodan. Om hennes diagnos. Om hur svårigheterna ser ut ungefär. Jag visste också att han har många elever som behöver hjälp och att man, när man får information, har svårt att förstå den. Min dotter springer inte ut, välter inte grejer, blir inte vansinnig. Hon tar ingen plats. Hon försvinner. Hon slutar komma. Hon går iväg. Hon skickar ledsna och arga SMS till mig. Ringer till mig. Talar om att hon minsann inte tänker vara kvar. Att läraren inte förstår henne. Att hon aldrig vill gå dit igen.
Jag förklarade Grodans svårigheter för läraren. Hur vi har det hemma. Hur duktig Grodan är när hon känner motivation. Hur motorn dör om motivationen saknas.
Efter tio minuter reste läraren på sig. Han var irriterad. Han tyckte det var mycket märkligt att ingen talat om det här för honom innan.
- Om du visste hur många möten jag sitter på, hur många telefonsamtal jag har, hur många sms jag får varje vecka som rör min dotter, hann jag säga innan tårarna kom.
Det var länge sedan jag grät på ett möte som rör Grodan. Sorgen är borta för länge sedan. Den här gången kom den ikapp mig lite, men framförallt blev jag så trött på allt. För hur jag än gör så blir det fel ändå.
Förmodligen var det så träslöjdläraren kände också.
Jag sprang ut på toaletten. Torkade mina tårar. Skärpte till mig. Gick tillbaka.
Vi tog upp samtalet där vi var. Nu möttes vi. Träslöjdsläraren på Grodans skola är en lärare som vill sina elever det bästa. Han har inte förstått och sett Grodans svårigheter – för att de är så svåra att upptäcka. Ändå handikappar hennes svårigheter Grodan väldigt mycket i många lägen.
Läraren undrade hur han skulle göra. Jag sa;
- Min dotter klarar inte för svåra saker, då ger hon upp. För henne är en liten motgång som att bestiga Mount Everst. Om man är där och hjälper henne så tar hon sig förbi. Hon vill gärna göra saker hon redan behärskar, för då känner hon sig säker. Låt henne göra det ett tag till, tills hon är redo att gå vidare. Framförallt behöver min dotter känna att hon är trygg med dig. Berätta för henne att du pratat med mig och att du nu förstår henne. Att du skall hjälpa henne och att hon får göra smycken, det som hon kan. Om hon sedan inte får godkänt i slöjden så må det vara hänt. Det viktigaste är att hon går dit, att hon trivs och vill fortsätta. Kanske kommer hon att jobba med händerna, med liknande saker som vuxen.
Träslöjdsläraren sa att det är klart att hon skall få godkänt. Det viktigaste är att hon jobbar och gör saker. Det är inte så noga att hon gör samma saker som de andra. Det finns ju en pys-paragraf som innebär att man skall ta hänsyn till elevens funktionshinder när man bedömer och sätter betyg.
Vi tog i hand. Träslöjdslärarens hand var hård som en träplanka. Han var positiv. Jag också. Vi hade haft ett väldigt bra möte. Han kommer att hjälpa min dotter, tänkte jag och gick och letade upp henne. Jag berättade för henne om vårt möte. Hon såg glad ut. Jag gick iväg från skolan för att gå och jobba lite också.
När Grodan kom hem från skolan var hon väldigt nöjd. Sista lektionen var träslöjd.
- Mamma, det gick jättebra idag på träslöjden. Magistern frågade flera gånger hur det gick och jag fortsatte på mitt hjärta som jag inte ville göra tidigare. Han hjälper mig. Jag tyckte det var roligt idag.
För så ”enkelt” är det. När människor runt barnet (och faktiskt den vuxna med NPF också) förstår och accepterar, respekterar och möter på det sättet man behöver så blir det lättare. Det blir aldrig jättelätt, för funktionsnedsättningen finns ju där hela tiden. När man möter rätt så har barnet chans att lyckas. Så när ett barn misslyckas måste man gå tillbaka till sig själv och fundera på vad man kan ändra för att lyckas. När ett barn skolvägrar måste hela personalstyrkan sätta sig ner och fundera. Ta in barnet och prata om det behövs. Det går alltid att förändra, små steg, små steg, små steg blir plötsligt ett stort och så blir det bättre.
Alla barn vill lyckas! När ett barn misslyckas eller ger upp är det inte barnets fel, det är fel på hur vi hemma, i skolan och på fritiden möter barnet, då måste vi hitta nya lösningar, nya strategier.

(den här texten skrev jag i höstas, hittade den på min gamla blogg. snart startar skolan igen och med den alla möten och samtal, hoppas på så här bra samtal den här terminen!)

Kommentarer

Ylva Kivistö sa…
Åh, vad jag känner igen dina känslor som du beskriver. Att hitta rätt nivå för just mitt barn har varit det absolut svåraste att få igenom.
Yris sa…
Du beskriver det så bra, att tom jag förstår vad du vill ha fram ;-D
Jag hoppas o håller tummarna att den här terminen blir en bra termin för Grodan.

Kramar
Mamman sa…
Oj, det skulle kunna varit jag som skrivit detta om min son. Han är snart 14 år och går i 7:an. Under ALLA skolår har hans slöjdlektioner varit en katastrof. Jag har gång på gång påpekat för mentorer och rektorer att de måste inse att också slöjden är ett ämne som sonen behöver stöd i.

På träslöjdslektionerna har det överhuvudtaget inte blivit något gjort eftersom han inte fått den minsta lilla hjälp till vad som skulle kunna vara rimligt att göra. Så var det tills den dag en ny lärare började och min son fick den förståelse han så länge behövt.

På syslöjden var det lika illa. Han gjorde inget förutom garnbollar. Efter varje lektion kom han hem med nya garnbollar för det var det enda han kom på att göra. En gång hade han försökt sig på att sticka men när han efter ett tag råkade trassla in sig blev läraren arg och rev upp alltihop och hjälpte honom inte med att börja om på nytt. Då återgick han till garnbollar.

Så började han då 7:an i höstas. Hans nya mentor visade sig även vara hans nya syslöjdslärare. Jag sa på vårt första möte att jag förväntade mig att inte behöva se en enda garnboll till och hon var helt med på noterna. Jag sa även att det krävs att någon ger sonen förslag på vad han kan göra på slöjden. Han har själv inte förmågan att avgöra om det är realistiskt eller ej.

Efter första slöjdlektionen i 7:an kom han hem med ett örngott! Så fint sytt och gissa om han var stolt. Jag också! Sedan dess har han sytt ett mobilfodral (fodrat och allt..) och det är finare sytt än vad jag någonsin klarat av.

Nu tycker han det är roligt med slöjd igen. Men det är ju rent ut sagt förjävligt att han förlorat alla tidigare år och möjligheter till att skapa.

/Ann-Sofie
Katarina sa…
Min dotter älskar syslöjd och träslöjd och det beror på att hon alltid har haft väldigt bra lärare i dessa ämnen. Hon har själv fått välja vad hon vill göra med stöd av läraren.
Min dotter går på högstadiet och har flera olika lärare förstås, ska man ta kontakt med de lärare som det inte fungerar med? Som det är nu ska jag alltid ta upp allt med klassföreståndaren och där känns det väldigt ofta som informationen stannar!
Hoppsan! sa…
Så rätt i tiden detta gamla inlägg ploppade upp igen, då jag har ett stundande möte på vår skola, med flera lärare samtidigt...som liksom övrig omgivning har svårt att se och förstå NPF:ens många sidor... Kommer antagligen läsa detta inlägg ett par gånger till innan torsdagens möte. TACK!!!
Anonym sa…
Tack för dina inlägg! Min son har adhd och samtidigt som han fick diagnosen samt började medicinera bytte vi skola. Den förra skolan var en katastrof. De ansåg att det var mitt fel att sonen inte kunde koncentrera sig (jag har varit diagnostiserad utmattningsdepression i 6 år). Man blir ju så av att leva med en psykisk sjuk mamma och att det var synd om honom som hade två välfungerande småsyskon.

På mindre än en termin har min son gått från katastrof till toppen i klassen! Jag är säker på att det är tack vare nya fröken och de nya klasskamraterna. Min son är en i klassen. Det finns ingen åtgärdsplan ens. Därför att fröken anser att det som fungerar för min son är perfekt för de andra barnen och så rättar hon undervisningen efter vad som är bra för min son. Jag fick diagnosen add för en månad sedan. Tack vare sonens fröken så är jag glad för min diagnos. Hade han gått kvar i den gamla skolan hade min diagnos varit ytterligare en belastning nu kan jag be om hjälp med det som är svårt vilket innebär att jag sparar energi som gör att jag kan hantera livet mycket bättre! Både för mig och mina barn!

Populära inlägg