Hög depressionsrisk för personer med aspergers

Det står i tidningen att människor med aspergers syndrom har en mycket hög risk för att utveckla depression. Lustigt för när man sätter sig in i begreppen "stress", "utmattningsproblem", "ångest", "tvångstankar" och liknande så slås man över att det, även om det är många med npf som lider, ändå inte är ÄNNU fler i gruppen människor med npf-svårigheter och deras anhöriga som hamnar i utmattning, depression och ångest. Många av oss är som hämtade fallbeskrivningar över hur man utvecklar stress och utmattning... Läs artikeln här. 

Mer om stress och utmattningsproblem tänker jag skriva om eftersom det är ett ämne som berör alla människor någon gång i livet och som berör människor med npf och deras anhöriga i ännu högre grad.

Att hitta något där kropp och hjärna får vila från stress är oerhört, oerhört viktigt. Nu skall jag alldeles strax låta min kropp och hjärna vila i ett aerobicpass!

Var har du din zon där du kan koppla av från stress, är det promenader, schack, grönsaksodling, bokläsning, simning eller något annat? Berätta gärna, vi är många som är nyfikna och som vill få tips på hur man hittar sin avkopplingszon.

Kommentarer

Hej, jag har tre saker som absolut är avstressande för mig: promenader i fin natur med bra musik i öronen (egentligen behöver jag musik i öronen när jag ska göra jobbiga/tråkiga saker också, t.ex. städa. Musik är min motor), scrapbooking (då slutar jag tänka och går bara in för vad jag gör för stunden) och så att köra bil (även här måste jag ha bra musik).
Det är mina avstressningar :-)
louise sa…
snubblade in på den här bloggen då jag googlade på ADD. jag är en 30-årig tjej som alltid känt mig annorlunda, haft svårt för mig i skolan (även om jag gick ut gymnasiet med medelmåttiga betyg, som haft kontakt med psykiatrin sen 15 års ålder, men haft många olika diagnoser, med borderline som huvuddiagnos. nu funderar de (o jag) om jag ska få göra en ADD-utredning. jag läser mkt om ADD nu o ju mer jag läser ju mer känner jag igen mig, ju mer förstår jag sånt som hänt genom livet. o den här bloggen är stark. kommer återvända hit. =) ha det bra! /Louise
Cecilia S sa…
Just att träna är min oas. DÅ måste jag hålla reda på kroppen istället för mina tankar ;-)
Skulle vilja lära mig Yoga/meditation för i mitt huvud är det alltid kaos.
Intressant ämne du tar upp, jag följer dig såklart i dina inlägg.

Cilla♥
mia sa…
Intressant och jätteviktigt! Har själv börjat med Poweryoga som jag tränade för 8 år sedan, men det blir hemmaträning eftersom jag inte har någon möjlighet att komma iväg, känns dock bra att kroppen får sig en genomkörare och huvudet en stunds vila.
Gun sa…
Gun
Avstressande tycker ja är jogging, snabba prom. stavgång, trän. cykla bl a, lyssna på bra musik, musik jag gillar, meditation, reflektera, ta in nya tankar, o s v - är nog ganska vanliga knep, men välbehövligt!
Gun

Populära inlägg