Skolverket och nationella prov

Bägge mina yngsta barn går i årskurser där man har nationella prov. Bägge har också fått olika uppgifter där de skall "träna" på de nationella proven. Dottern, som går i nian, har tränat (de dagar hon varit i skolan) på de kommande proven. Lärarna har sagt att "det är inte så mycket att stressa upp sig för", men jag tycker att det är det enda man pratat om de senaste månaderna - vad och hur man skall träna till de nationella proven.

Dottern som är en mycket lättstressad person har varit väldigt stressad av detta. Vi har mött det med att försöka ta ner det på jorden, men det har inte varit lätt, det skall gudarna veta...

Lillagubben som precis joggade iväg till skolan i solskenet fick hem lite information om de NATIONELLA PROVEN!!!!! (jo, jag är utbildad lärare i idrott och svenska och har själv lett de nämnda proven för niondeklassare). Vi fick också information från klassläraren där det stod vad vi skulle kunna träna hemma på inför de nationella proven, förutom de fem läxor klassen redan har i veckan.

Men då har jag bara en stilla undran:

Är inte meningen med de nationella proven (som det står i Skolverkets information) att "stödja en likvärdig och rättvis bedömning" samt "göra läraren uppmärksam på om en elev behöver särskilt stöd".

Alltså:

Har man inte missat poängen lite när alla (så gott som skulle jag tro, för det är inte bara mina barns skolor som jobbar så här) skolor i Sverige tränar inför de nationella proven? Är det inte så att proven skall mäta vad barnen kan och står? Som det är nu blir det korvstoppning för att lära sig just det som lärarna vet brukar komma på proven.


Skolverket säger så här.
Citat:
Vilket är syftet med proven?
Syftet med ämnesproven är att stödja en likvärdig och rättvis bedömning. De ska ge läraren stöd vid bedömning av om eleven har godtagbara kunskaper enligt de kunskapskrav som finns för årskurs 3 i matematik, svenska och svenska som andraspråk. Proven ska också göra läraren uppmärksam på om en elev behöver särskilt stöd. Slut på citat.

Så här är det:
Skolornas elever måste få höga poäng på de nationella proven för då kan skolan vara rätt säker på att få elever till nästa läsår. Detta eftersom skolan kommer att finnas med över "bra skolor med höga poäng" när föräldrar och barn funderar över vilken skola barnen skall välja att börja på eller byta till.

Höga poäng på de nationella proven - ger möjlighet att ge höga betyg - ger möjlighet till fler sökande till skolan.

Elever har blivit en slags handelsvara där skolor tävlar i resultat.

Vem vill då ha de svaga barnen, tänker jag. De barn som drar ner poängen, invandrarbarnen, barnen med funktionsnedsättningar, barnen vars föräldrar inte orkar eller kan bry sig, barnen som är utsatta...?

Det är något slags systemfel här någonstans, kan inte riktigt se vart det är, men jag känner det i hela kroppen...

Kommentarer

Kix sa…
Håller med dig fullt och fast.
Även jag har en dotter med problematik. Hon har preliminärt social fobi, depression, ADD, Asberger och trotssyndrom. För henne är en vanlig läxa eller hemuppgift ett berg att ta sig över. Dessa nationella prov får henne att stressa upp som om hon skall bestiga värdens 7 högsta berg. Och skolan tycker bara hon ska skärpa sig...
Hon många stackars barn har vi inte i skolorna som skulle må klart bättre om de kunde se dem som INDIVIDER...??
JÄTTE BRA SKRIVET!!!
Så sant och så rätt!
Tänk om fler kunde se på verkligheten med dina öppna ögon! Barnen gör verkligen inte provet efter samma förutsättningar när de får "träna" i förväg.

Mvh Marie i Växjö
Nej, inte blir det samma förutsättningar, inte. Men det som stör mig mest är att det som skulle hjälpa lärarna att hjälpa eleverna bättre, har fått precis motsatt effekt hos många. Att träna för att bli bra på ett prov är inte särskilt kreativt.
Anonym sa…
Hej!
Jag fattar det också som att det finns risk att man använder resultaten i betygsbedömningen? De som inte uppnår målen riskerar att få gå om? Då har man som sagt missat poängen med att det ska vara ett verktyg för att se vilka stöd- insatser som ev. kan behövas!
Anonym sa…
Jag kan förstå att skolan vill upptäcka elever med svårigheter men när det är gjort borde man anpassa proven, precis som man gör för rullstolsbundna. Man säger ju inte någon som sitter i rullstol att den personen MÅSTE gå.... Jag har själv en dotter med ADD och tycker att systemet är under all kritik!!

Populära inlägg