Dags att ta debatten vidare!


"För några veckor sedan släppte Socialstyrelsen en rapport som visar att barn, och då framförallt pojkar, löper större ”risk” att diagnostiseras med adhd ju senare på året de är födda. 

Det är en intressant rapport som är viktig att titta på och fundera över. Men kanske är det ännu viktigare att titta på vad rapporten väcker hos media och skribenter. Media spelar en mycket viktig roll i förståelsen av npf-svårigheter eftersom hur media väljer att vinkla och beskriva ett ämne i mångt och mycket påverkar vad människor förstår och accepterar av ämnet. Det media berättar om, hur de berättar - blir sanningen för allmänheten. 



Tyvärr är det så att för varje gång en rapport om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) så som adhd, add, autism och aspergers syndrom dyker upp, hamnar diskussionen alldeles för ofta kring frågor i området ”finns det, är det för många som diagnostiseras, tjänar inte läkemedelsbolagen på medicinerna (vilka mediciner tjänar INTE läkemdelsbolag på), är det inte bara för dem att skärpa sig”? Det i sin tur gör att människor som läser tidningar, hör och ser på radio och tv får en sanning som kanske inte är sann... 


Den här gången var inget undantag. 


Plösligt hade de flesta medier artiklar och ledare som mer eller mindre insinuerade att adhd bara är en ”hittepådiagnos" och alla de gamla frågorna ställdes åter igen.


Jag tycker att det är dags att ta debatten om adhd ur mögelskåpet nu . Det är dags att inse att människor med npf-svårigheter inte har svårt för saker för att det finns en viss sorts människor på vår jord som som råkar tycka att det är roligt att misslyckas... 



Det är dag att gå vidare nu. 


Vi måste sluta skuldbelägga och ifrågasätta människor som redan ligger ner. Vi måste börja prata om hur vi skall göra för att människor med npf-svårigheter skall få chans att utvecklas och lyckas – som alla andra."

Kommentarer

Malin L sa…
Åh vad bra du skriver Malene! Varenda inlägg hjälper mig att förklara, och ibland försvara, för vänner och bekanta hur min dotter funkar. Tack för att du bloggar och delar med dig.
Hej Malin och tack för att du skriver detta. Ibland känns det lite ensamt och tungt och då gör det verkligen mycket när det kommer en sådan här kommentar. Fortsätt att läsa och fortsätt att kämpa och dela gärna detta vidare till alla du tycker kan ha nytta av att läsa texten.
Ha en skön helg.
Kram
Malene
Malix sa…
Ja du, den debatten får aldrig tystna. Tänka dig jag tror inte att jag en enda gång hoppat av ivrigheter för att jag gett mig den på att misslyckat för tanken från början av en handling är ju oj så spännande, det här fixar jag det är klarar jag och platt ner som en pannkaka igen och sitter där och filurar känner att ja ha inte heller denna gången hade jag lärt mig av gången innan. Jag är vuxen kan ta det. men alla våra barn och ungdomar där ute som gång på gång upplever att nej inte heller denna gången, och efter varje gång får de klart för sig igen och igen att ja inte heller denna gången dög jag man blir rätt så nertryckt i skorna.
Igen och igen och igen och igen... det behövs ingen extra nedtryckare då, precis som du skriver, Malix.
Kram!
Anonym sa…
Vill också säga att du hjälpt mig många gånger då jag som mamma "mellan raderna" blivit ifrågasatt av skola, att man som föräldrar gör att barnet blir som det blir. Då har det varit skönt att veta att man inte är ensam! Du har gett mig styrka att möta det svåra - att möta skolan! Det är det som är värst tycker jag. Så det är bra att debatten finns men synd att den ska vinklas som att det är en på hittad diagnos. Det är bra att din blogg finns!!! Det är bra att du kämpar för du hjälper så många, både föräldrar och lärare!!
Du är inte ensam även om det kanske känns så ibland!
// Anonym

Populära inlägg