Ahlshammar och hennes diagnos

Jag gläds med Therese Ahlshammar som tydligen är så frisk i sin rygg att hon skall kunna delta i 50 meter fritt på fredag. Måste kännas härligt när man haft ett mål i fyra år att inte behöva lämna walk over till det...


"När jag fick min diagnos så kunde jag få rätt hjälp, support, stöd och medicin". Känns det igen från hur människor känner det vid andra svårigheter....? Att få svar på vad som är svårt och att därmed få skräddarsydd hjälp som fungerar just på de svårigheter man har.

 Jag noterar att hon under presskonferensen berättar att hon äntligen fått en "diagnos" på sin skada. Nu vet hon vad som gör att det gör ont. Hon har kunnat få behandling för just den skadan. Man har kunnat sätta in medicin för att reparera skadan. Hon vet var skadan sitter och tycker att det är skönt att veta och hon tycker också att det är skönt att ha fått besked för att slippa oroa sig för att det är något värre, sa hon.

Jag noterar att hon inte blir ifrågasatt.... Jag noterar att hon är nöjd och tycker att diagnosen har gjort nytta för henne... Jag funderar över varför det är så olika accepterat med diagnoser - utifrån vad det är för diagnos man har eller får... Vet du?

Nu kommer jag att hålla alla tummar och tår för att hon skall kunna simma utan att ha ont i sin rygg och att hon skall lyckas, som hon hoppas för det är hon verkligen värd!

Dela gärna om du håller med mig i mina funderingar!

Kommentarer

Det tar tid att få kunskap och fortfarande är det lättare att få acceptans för synliga diagnoser d v s fysiska skador. Det vi inte kan ta på är svårare, och inte blir det lättare för att de lärde tvistar om orsak och verkan. För inte så länge sedan blev de flesta läsforskare överens om vad läs- och skrivsvårigheter är, men fortfarande finns det en enorm okunskap hos t ex lärare.
MalinL sa…
Tack Malene!Klockren som vanligt, har delat detta inlägg och varmt rekommenderat din blogg.
/MalinL
Bellan sa…
Jag kommer nog att länka till detta inlägg i min blogg senare idag. Tyckte det var så klockrent beskrivet! Varför ska det behöva vara en sån skillnad??

Kram!
//Bellan
Anonym sa…
Mycket tänkvärda ord!
Delat på FB ...
//Therese
Ja såna där tankar har jag också ibland. Var är skillnaden liksom? Varför är fysiska funktionshinder mera accepterade än sådant som sitter i hjärnan liksom. Det är ju så självklart att en sån diagnos är okej. Och så finns det dom som pratar om att dom inte tycker att det ska finnas diagnoser.... jag vet ju att det är npf-diagnoser dom menar, men ingen tänker då på att det finns andra diagnoser också och varför det ena är bättre än det andra.
Kram på dej!
gorilla sa…
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Hej "gorilla". Vad kul att läsa det du skriver. Nej, jag blir sällan eller aldrig inbjuden till debattprogram, kanske för att ingen tipsar om mig eller så. Jag vet inte, för jag vill ju höras mer, men än så länge är det bloggen som gäller i alla fall. Så ni som läser här skall alltså veta att ni, om ni gillar det jag skriver, mer än gärna får tipsa om mig till olika redaktioner och liknande om ni vill höra mer om mig, förutom på bloggen då:)
gorilla sa…
Varför plockade du bort min kommentar? Vill bara för säkerhets skull förtydliga att den inte var ironisk eller sarkastisk på något vis. Jag tycker att du skriver otroligt bra saker och har många kloka tankar som jag gärna skulle vilja att fler får ta del av.

Allt gott!
Hej gorilla. Jag vet faktiskt inte vad som hänt. Jag har inte tagit bort din kommentar, i alla fall inte medvetet. Jag tolkade den inte ironiskt utan blev väldigt glad för det du skrev. Ska se om jag hittar kommentaren så jag kan lägga ut den igen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hej igen gorilla. Har kollat skräppost men hittar inte din fina kommentar. Detta är ett mysterium och jag blir lite orolig för att min blogg är kapad av någon. Kanske bäst att byta lösenord...

Populära inlägg