Sant eller falskt?

På skolan jag jobbar undervisar jag elever i många olika ämnen (trots att jag egentligen är utbildad att undervisa i svenska och i idrott). Det har blivit så av flera olika anledningar som jag inte tänker gå in på här. Matematik är ett av de ämnen jag undervisar i. Ibland kommer det sidor där man skall skriva "sant" eller "falskt" efter olika påståenden. Inspirerad av det, tänkte jag idag skriva påståenden och ibland svara på dem också. Får se vart vi landar med det?

* Alla vill lyckas - Sant - Och det tänker jag inte gå närmare in på för det har jag redan skrivit så mycket om tidigare här i min blogg.

* "Varför" behöver besvaras med "därför" för att det skall bli något sammanhang - Sant - För oss  vuxna kan sambandet vara klart. T ex att om barnet gör detta så får hen öva på detta och det är bra, men om inte barnet/eleven själv förstår meningen med arbetet och får förklarat "varför" med "därför" så blir det svårt att arbeta. Det gäller oss alla, men framförallt barn/ungdomar/vuxna som inte har en motor som för dem framåt om de inte tycker att saken är rolig att göra eller om de inte får förklarat "varför" med "därför. 

* Matematik måste göras på papper så att vi ser att eleven förstår och kan förklara vad den gör - Falskt - Det viktigaste med matematikundervisning och all annan undervisning är att vi inte kväver det intresse som eventuellt finns i ämnet. Om eleven har extremt svårt att skriva (för att den kanske inte förstår varför det skall skriva eftersom den kan räkna upp och ställa upp i huvudet och talet ju redan står i boken) så får vi hitta på andra lösningar. Skrivandet kan någon annan göra så länge som eleven förstår vad man gör och behåller (eller hittar) glädjen i att förstå matematik.

* Prov måste göras skriftligt - Falskt - Om en elev har svårt att förmedla sig via skrift av någon anledning, så går det så klart lika bra att göra provet muntligt!

Det finns många olika sätt att lösa elevers svårigheter på. Om man inte förstår och inte kan motivera sig till att skriva i skrivboken fast man egentligen gillar matte, då får man lösa det genom att skriva ett tag i matematikboken tills det fungerar med skrivboken. Målet är alltid att behålla glädjen för att lära sig saker!

* Belöningar är av ondo - Falskt - När man har svårt att motivera sig för en "belöning" i form av bra betyg, bra jobb, välmående etc om en vecka, om en månad, om ett år så kan man få hjälp på traven av ett mer kortsiktigt mål, men det får aldrig användas som hot eller tas bort när något inte går så bra som man tänkt sig och det är inte till för att "dressera apor". Det är till för att hjälpa eleven att få igång en motor som ibland kan vara svår att starta. 

* Alla föräldrar till barn med adhd är jobbiga - Falskt - Det finns alla typer av föräldrar i npf-gruppen, precis som det finns alla olika typer av föräldrar överallt annars i samhället.

* Lärare förstår inte det här med att möta barn med npf-svårigheter - Falskt - Det finns naturligtvis alla typer av lärare och lärare med olika mycket förståelse och empati och kunskap. De allra, allra flesta lärare har blivit det av en anledning, de gillar barn, vill jobba med dem och vill hjälpa dem, det är inte för lönen man blir lärare, nämligen...

* Har man mött ett barn med npf-svårigheter så kan och förstår man npf-problematik och svårigheterna som kommer - Falskt - Alla barn med npf-svårigheter är unika, precis som alla andra människor är det. Den som inte är ödmjuk och förstår det kommer att trilla i gropar av misslyckanden väldigt ofta.

* Det är hopplöst och kan aldrig bli bättre när man har npf-svårigheter - Falskt - Med rätt stöd, förståelse, bemötande, tillrättaläggande kan man faktiskt få ett toppenliv och få göra precis det man själv passar till både som barn och som vuxen, men det tar ofta tid tills man kommer dit.

* Jobbiga människor är jobbiga människor - Falskt - Människor som upplevs som "jobbiga" har ofta en historia med sig i bagaget, kanske av misslyckanden, kanske av väldigt mycket kamp och elände under en längre tid, kanske på grund av egna svårigheter. Människor är inte "jobbiga" för att det är kul för alla vi människor vill ju må bra och göra bra saker och känna att vi lyckas. 

* Allt jag skrivit här är sant - Falskt - Det här är mina "sanningar"utifrån mina värderingar och min syn på saker och ting. Det är klart att det inte stämmer för alla människor på denna jord, men det är i alla fall min sanning.

Vad är din sanning?

Kommentarer

Lenore sa…
Riktigt bra inlägg! Och jag skrattade åt sista punkten för det är så SANT ;)

Mina sanningar:

* Det krävs alltid specifik utbildning för att jobba med npf-barn - FALSKT - Det finns många pedagoger som bara har en förskolelärarexamen utan vidareutbildning som är perfekta för att jobba med npf-ungar.

* ADHD är en tillgång - SANT - Det finns enormt mycket resurser hos oss, bara vi får lära oss att använda dem!

* En adhd-person är alltid pigg eftersom hen är hyperaktiv - FALSKT - Många med adhd har stora sömnproblem och är faktiskt tröttare än andra barn och vuxna även om hen är hyperaktiv!

Populära inlägg