Jonas Gardell och "Pass it on"

Jonas Gardell var på tv igår. Jag gillar honom som artist, men sedan jag såg honom på "Stjärnorna på slottet" för några år sedan så har jag en känsla av att han inte är helt lätt att ha att göra med som person. Igår pratade han bokstäver, hbtq, bland annat. Adhd nämnde han också - att han hade. Jag vet inte om han är utredd och om han fått en diagnos och det var inte det som var det intressanta. Det intressanta var det han berättade om angående boken/filmen "Torka aldrig tårar utan handskar", om hatet, föraktet, äcklet, misstänksamheten man möttes av som homosexuell för bara några år sedan. Han berättade några episoder ur hans och Mark Levengoods gemensamma liv. Utsattheten.

Och jag tänkte...

Inte konstigt att man blir en dryg, småaktig och ibland nästan elak människa, när man mötts av så mycket dåliga saker i sitt liv. Ständigt beredd på attack om någon går till angrepp, fysiskt eller mentalt. Känner igen mig, lite grann i det där. Annorlundahet som majoriteten av människor inte känner igen sig i - skapar - ifrågasättande  i olika hög grad...

Däremot såg jag motmedlet mot detta igår. Jag tror det var kanal 6 som visade filmen "Pass it on". Om hur en klass fick en uppgift att försöka förändra världen med sitt arbete. En av killarna i klassen kom på att han skulle göra tre goda gärningar, som var svåra att göra och som människorna själva inte kunde göra. Detta skulle göras utan att han skulle få något annat tillbaka än att de tre personer som fått den goda gärningen skulle skicka den goda gärningen vidare till tre nya människor. Sedan skulle godheten spridas som ringar på vatten. Vi kan göra det. Vi kan skapa mer godhet. Vi kan skicka vidare en god gärning utan att själva förvänta oss att få något tillbaka.

Ska vi försöka idag? Min första goda gärning blir att bära flyttkartonger hela dagen - det kan inte min bonusson och hans sambo göra själva, eller hur? Nej, det är nog egentligen ingen sådan god gärning som pojken menade för de hjälper ju mig tillbaka ofta så den stryker jag som god gärning att skicka vidare. De tre goda gärningarna får bli överraskningar, helt enkelt. Och vem säger att man måste stoppa på tre goda gärningar, förresten?

Bli inte bitter, bli lycklig, pass on...

Dessutom får du gärna "pass on" detta inlägg om du tycker det är viktigt och intressant. Tryck på knapparna nedan här i så fall:)

Kommentarer

Populära inlägg