Avslutning och stipendier

Fredag kväll och landets alla skolbarn har fått sitt efterlängtade sommarlov. "Min" skola hade avslutning idag och det allra finaste med avslutningen var när en av skolans avslutningselever gjorde en improvisationslåt om skolan, dåtid och framtid. En elev som har svårt med de flesta ämnen som vi har i den svenska skolan glänste när hon helt utan träning höll det finaste talet/sången till skolans elever och personal. Det var starkt att lyssna på och fint!

På skolan jag jobbar på har vi inga stipendier att dela ut och jag hoppas att vi inte kommer att få några. Stipendier, priser innebär ju att vi, precis som när vi sätter betyg, ska peka ut några elever som lite extra bra i förhållande till de andra eleverna. Det är otroligt trevligt att få stipendium och det är härligt att vara förälder till ett barn som får ett stipendium. Ibland är det stipendier till de som redan är allra bäst i sin klass. Några stipendier går till eleven som utvecklats mest. Det är, som sagt, trevligt för många av de inblandade, men det ger också några barn som blir dubbelt förlorare. Nämligen de som inte är särskilt bra i de ämnen som vi mäter i skolan och som inte heller får något alternativt pris.

Jag vet inte vad du som läser här tycker, men jag vet vad jag själv tycker om stipendier. Så länge vi inte ger stipendier eller utlåtande om alla elever i en klass - så ska vi hoppa över att ge priser. På den skolan jag jobbat denna terminen ger vi, som sagt, inga stipendier. På skolan jag jobbade innan gav vi diplom till alla. Eleverna på min förra skola, som för det mesta var vana att vara "sämst i gruppen" glittrade när de fick komma fram och hämta var sitt diplom. Alla kunde få diplom - eftersom alla är bra på något.

Vi kan uppmuntra elever att de är bra och att de ska fortsätta jobba och kämpa - utan att lämna några utanför. Om vi hade gett diplom till eleverna på min nuvarande skola då hade eleven som improviserade fått diplom/stipendium som "klokaste inspiratör" eller "fantastisk improvisatör", men det betyder inte att inte de andra eleverna också hade kunnat få ett omnämnande. Förstår faktiskt inte varför man måste utelämna vissa för att lyfta andra...

Kommentarer

Populära inlägg