Julslut och sömnsvårigheter

- Mamma, det är det smartaste du har sagt till mig!

Imorgon börjar skola och jobb för de flesta av oss. Med det kommer tidiga morgnar, något som de flesta av oss inte haft för många av de senaste två veckorna.

Det är svårt att ändra rutiner. Det är lätt att man blir stressad när rutinen "gå och lägga sig sent och gå upp sent" ska ändras till "gå och lägga sig tidigt och gå upp tidigt". Ofta blir det svårt att somna tidigt på kvällen eftersom man är van att gå och lägga sig sent. Att inte kunna somna, fast man vill och behöver skapar stress och frustration både hos den som inte kan somna, men också hos den eller de närstående.

Det är lätt att hamna i en ond spiral. Du vill verkligen somna, men ju mer du försöker desto svårare blir det. Så kommer stress och ångest för nästa dag, att du inte ska orka - som ett brev på posten. Och då kan du ju verkligen inte somna!

Häromkvällen sa min dotter meningen som står överst i denna text efter att jag nattat hennes lillebror som inte kunde somna när han började tänka på skolan och kraven att somna.

Då hade jag precis sagt till min son att det värsta som kan hända om han inte skulle somna på hela natten var att han skulle få väääldigt tråkigt och bli lite trött nästa dag, men det viktigaste av allt är att ligga i sängen och blunda och låta kroppen vila.


Julen är slut. Mycket av julpyntet har åkt ner i lådan igen och granen, som jag och barnen högg med morfar på torpet har värmt huset hela dagen... Nu stundar nygamla rutiner och med dem kommer stress, ångest och frustration som ett brev på posten. 
Att minska stressen, plocka bort oron och skapa lugn är det bästa sättet för att få nattro. Hur gör man då det? Om man sätter "att inte kunna somna på kvällen innan skolan och jobbet" till andra saker i livet som händer så plockar man liksom bort det jobbiga lite grann.

Jag brukade fråga min dotter "vad är det värsta som kan hända om du inte kan somna?". När den frågan ställts kom svaret "att inte orka skolan, att må dåligt, att bli trött" och så är det ju. Risken att man blir trött, seg och inte orkar nästa dag är överhängande, men är det livsfarligt? Vad är det värsta som kan hända om du blir trött i skolan, då? "Att jag få stanna hemma".

Jag brukade berätta för min dotter att det viktigaste av allt är att man vilar sin kropp i sängen. Det värsta som kan hända en natt när man, i allra, allra värsta fall inte sover alls (vilket ju aldrig sker) är faktiskt att man får vääääldigt tråkigt eftersom det är uttråkande att ligga still i sängen och blunda flera timmar...

Efter samtalet med sonen minskade oron, stressen och ångesten hos honom avsevärt. Efter fem minuter hade han somnat - som på beställning.

Om jag själv inte kan somna? Då pratar jag med mig själv, samma frågor och samma svar. Sedan brukar jag somna som en stock - eller så ligger jag  vaken hela natten och har långtråkigt. För det är ju egentligen det värsta som kan hända. Somnar gör vi alltid förr eller senare. Ju mindre stress, ångest och oro vi har i kroppen  - desto lättare får vi att somna.

God natt på dig!

Kommentarer

Populära inlägg