Fortsätt till huvudinnehåll

Bara positiva tankar idag

Idag har jag bestämt mig - jag skall börja se positivt på allt som händer och sker, eller jag skall börja se mer positivt på saker som händer och sker. I alla fall idag... Som att jag idag inte hann städa det allra minsta i dotterns rum för jag gjorde en massa andra saker som inte var särskilt nyttiga, men väldigt roliga.

Istället för att tänka "det var dåligt av mig" så tänker jag "tänk vad kul jag, maken och Lillagubben hade idag" och vi hade faktiskt kul när vi lämnade in bilen på verkstad, käkade en något torr lunch på Volvo, flanerade på Hornbach, busade i trädgården och gick ut och åt på restaurang - allt medan dotterns rum stod och var rörigt...

Ikväll tittade vi också på K-special istället för att städa rummet. Kvällens avsnitt handlade om Marla, fyra år, och hennes familj. Till en början handlade det mest om Marla och hur fina tavlor hon kunde måla, fast hon bara var fyra och hur mycket pengar tavlorna kostade. Tänk, hon målade direkt efter frukost, hann inte ta på sig kläderna, målade i trosorna, berättade föräldrarna glatt. Sedan handlade det mer och mer om föräldrarna och galleriägaren som man började misstänka hade "hjälpt" Marla att måla tavlorna som var så fantastiska och som kostade så mycket.

Då skulle man ju kunna tänka att det var dåliga föräldrar som lurats så på sin fyraårings bekostnad och usch, vad de var dumma mot sina barn. Men inte jag, inte idag i alla fall. Idag tänker jag bara positivt. Därför ropade jag "JA!" när maken tittade klurigt på mig och Lillagubben och undrade om vi skulle åka och köpa akrylfärg i färgaffären imorgon och låta Lillagubben måla i bara kalsonger.

Dotterns rum får förmodligen stå en dag till i sin stökighet för imorgon startar vi Lillagubbens nya karriär. Tänk vad bra att tänka positivt, det blir så mycket roligare så och vi blir så mycket rikare då, bara vi får igång Lillagubben i måleriets hårda skola. Vem vet om ett tag, när sonen målat massor av fantastiska tavlor i bara kalsongerna kanske vi till och med kan anlita en städfirma som städar dotterns rum...

Förresten, inte för att jag vill vara negativ i allt det här positiva, men har ni iiiiiinga knep som gör det lättare att börja jobba eller börja skolan?
5 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…