Fortsätt till huvudinnehåll

Bara positiva tankar idag

Idag har jag bestämt mig - jag skall börja se positivt på allt som händer och sker, eller jag skall börja se mer positivt på saker som händer och sker. I alla fall idag... Som att jag idag inte hann städa det allra minsta i dotterns rum för jag gjorde en massa andra saker som inte var särskilt nyttiga, men väldigt roliga.

Istället för att tänka "det var dåligt av mig" så tänker jag "tänk vad kul jag, maken och Lillagubben hade idag" och vi hade faktiskt kul när vi lämnade in bilen på verkstad, käkade en något torr lunch på Volvo, flanerade på Hornbach, busade i trädgården och gick ut och åt på restaurang - allt medan dotterns rum stod och var rörigt...

Ikväll tittade vi också på K-special istället för att städa rummet. Kvällens avsnitt handlade om Marla, fyra år, och hennes familj. Till en början handlade det mest om Marla och hur fina tavlor hon kunde måla, fast hon bara var fyra och hur mycket pengar tavlorna kostade. Tänk, hon målade direkt efter frukost, hann inte ta på sig kläderna, målade i trosorna, berättade föräldrarna glatt. Sedan handlade det mer och mer om föräldrarna och galleriägaren som man började misstänka hade "hjälpt" Marla att måla tavlorna som var så fantastiska och som kostade så mycket.

Då skulle man ju kunna tänka att det var dåliga föräldrar som lurats så på sin fyraårings bekostnad och usch, vad de var dumma mot sina barn. Men inte jag, inte idag i alla fall. Idag tänker jag bara positivt. Därför ropade jag "JA!" när maken tittade klurigt på mig och Lillagubben och undrade om vi skulle åka och köpa akrylfärg i färgaffären imorgon och låta Lillagubben måla i bara kalsonger.

Dotterns rum får förmodligen stå en dag till i sin stökighet för imorgon startar vi Lillagubbens nya karriär. Tänk vad bra att tänka positivt, det blir så mycket roligare så och vi blir så mycket rikare då, bara vi får igång Lillagubben i måleriets hårda skola. Vem vet om ett tag, när sonen målat massor av fantastiska tavlor i bara kalsongerna kanske vi till och med kan anlita en städfirma som städar dotterns rum...

Förresten, inte för att jag vill vara negativ i allt det här positiva, men har ni iiiiiinga knep som gör det lättare att börja jobba eller börja skolan?
5 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Vad kan vi göra hemma?

Frågan kom från ett par förtvivlade föräldrar som jag träffade för ett tag sedan. Skolan fungerade inte för deras barn. Hen hamnade ofta i konflikter. Pedagogerna visste inte hur de skulle göra och hela skoldagen blev därför jobbig för barnet. När sedan föräldrarna kom för att hämta sitt barn fick de ofta höra om saker som barnet gjort. Detta i sin tur gjorde att föräldrarna skällde på barnet när de kom hem.  Barnet mådde naturligtvis inget vidare, precis som barn som har det tufft i skolan, alltid gör.  Vad kan vi göra hemma? Frågan var så klok och den är så viktig att ställa sig, både som förälder, men också som pedagog.  Du kan försöka, som förälder och som pedagog, att fokusera på vad du kan göra för att stärka barnet. Fundera på vad som är bäst för ditt barn/din elev, ställ din egen frustration och ilska vid sidan av, om du kan. Barnet blir inte stärkt av att hen hör dig klaga på barnets föräldrar eller pedagoger. Du kan lyssna på ditt barn/din elev, utan att döma ditt barn eller…