Mer kunskap till lärarna!
Eller hur? När jag läste till lärare för över 20 år sedan hade vi en veckas undervisning som handlade om specialpedagogiska frågor (som jag minns det, det är ju några år sedan...). Vi skulle under en veckas tid, på Idrottshögskolan i Örebro, lära oss om barn med väldigt många olika särskilda behov.
Nu efteråt, med mina erfarenheter tänker jag att om man tänkte mer ur specialpedagogiskt perspektiv hela tiden, för alla barn, så skulle alla barn tjäna på det, både barn med särskilda behov och dem utan.
Se inslaget på tv4-nyheterna sedan igår kväll här. Att man inte skulle kunna lägga in undervisning som handlar specifikt om hur man undervisar och möter barn med adhd/autism (de pratar tyvärr inte om add) är nonsens. Det kallas för "prioritering". Att inte få med sig hur man undervisar och möter barn med npf, som varje lärare har i varje klass är, när man går en lärarutbildning på 4-5 år, under all kritik, om jag får säga vad jag tycker...
Ge mer kunskap om det här till lärarna i utbildningen och sedan i fortbildning för hur man möter de barn som oftast är svårast att möta på rätt sätt, kräver utbildning, inte en vecka på en fyra årig utbildning, men flera gånger under hela lärargärningen.
Nu efteråt, med mina erfarenheter tänker jag att om man tänkte mer ur specialpedagogiskt perspektiv hela tiden, för alla barn, så skulle alla barn tjäna på det, både barn med särskilda behov och dem utan.
Se inslaget på tv4-nyheterna sedan igår kväll här. Att man inte skulle kunna lägga in undervisning som handlar specifikt om hur man undervisar och möter barn med adhd/autism (de pratar tyvärr inte om add) är nonsens. Det kallas för "prioritering". Att inte få med sig hur man undervisar och möter barn med npf, som varje lärare har i varje klass är, när man går en lärarutbildning på 4-5 år, under all kritik, om jag får säga vad jag tycker...
Ge mer kunskap om det här till lärarna i utbildningen och sedan i fortbildning för hur man möter de barn som oftast är svårast att möta på rätt sätt, kräver utbildning, inte en vecka på en fyra årig utbildning, men flera gånger under hela lärargärningen.
Kommentarer
Mvh Cecilia
Mina egna erfarenheter är att lärarna behöver kunskap i hur man på ett tidigt stadie upptäcker de barn som har osynliga handikapp. Båda mina barn har diagnoser och jag tog upp min oro tog ingen i skolan mig på allvar. Men då behövs det också resurser...hur ska man hinna se alla barn i en klass med över 25 elever och en lärare?