måndag 22 augusti 2011

Om lösningar på svårigheter

Jag har precis avslutat ett samtal med en klok tjej som kommer att finnas med i min nästa bok. Vi pratar "lösningar på svårigheter", vilket inte är en lätt uppgift. Hur gör man när ett barn är utanför? Hur gör man när ett barn aldrig gör läxan? Hur gör man när ett barn skolvägrar? Hur skall man orka igenom hela skolan? Hur skall man lyckas få ett jobb, som man orkar gå till?

När man har ADD, då förstås. För oss andra är de frågorna inte så relevanta. För de flesta av oss, som inte har mer svårigheter än "normalt" har skolan, utanförskap, läxor och jobb varit lite småjobbigt ibland, men inte så att det ställt till några större problem.

När man har ADD gör det ofta det, ställer till problem, alltså. Det är en dålig nyhet för många.

Den goda nyheten är att det faktiskt finns massor av lösningar som gör att det fungerar, bra eller åtminstonde någorlunda bra och ibland fantastiskt bra!

Att klaga på att det inte fungerar är en del i processen, men sedan måste vi, föräldrar, lärare, rektorer, sjukvårdspersonal, socialtjänst och andra vuxna börja snegla åt lösningshållet. Lämna problemen, titta på det som kan lösas istället och BJUD IN BARNET. Hur skulle du vilja ha det? Hur kan vi underlätta för att det skall bli lättare för dig att t ex göra läxan? Barnet kan ofta svara på sådana frågor själv. Lösningen finns ofta där i samtalet mellan oss som vill hjälpa och barnet som behöver hjälp.

Leta lösningar idag och berätta gärna här, hur du/ni löst svåra saker för barn med svårigheter (så att de kan använda sig av sina lättheter istället)?

Nu skall jag cykla från jobbet för att vara hemma när min dotter skall till skolan. Det är vår lösning på problemet "svårt att komma iväg till skolan", att jag försöker finnas där när  hon skall gå. Det finns andra lösningar också, massor av lösningar. För alla fungerar inte den lösningen som vi hittar, för oss fungerar inte den lösningen som någon annan hittar.

Därför måste vi leta.

Leta!

1 kommentar:

anwis design sa...

Här hade man önskat många tips och råd... T.ex erbjuder skolan min son att få sitta längre tid vid provtillfällen. Men sanningen är ju så klart den, att hans koncentration har runnit ut lååångt innan den ordinarie tiden ens är slut!
Mitt förslag är att lärarna går igenom frågorna precis innan provtillfället, så slipper onödig tid spillas på att försöka förstå/missförstå frågan. Sitta kvar längre än andra funkar så klart inte...
Min son fick sluta med extraspråk (tyska), belastningen blev alldeles för stor. I stället för att låta honom studera mer i de ämnen han är "sämre" på (vilket brukar vara vanligast) har skolan, istället för tyska, satt honom i svenska & engelska, som han är BRA på. Helt genialiskt!! Alla har ju lättheter, eller hur!
Kram
MammaAnna

LAB, vad är det och vad är det inte?

Bo Hejlskov Elven blir intervjuad  på tv4 idag. Mycket sägs om lågaffektivt bemötande (LAB) för tillfället. Jag har väntat lite på det. LAB ...