Fortsätt till huvudinnehåll

Om synen på adhd/add

Jag hittade det här på en hemsida som en tjej vid namn Zara "Tingeling" Öberg håller i. Plötsligt bidde man lite trött så här på fredags eftermiddag...


Hur behandlas ADHD?
Den ADHD "epidemi" som har skapat en generation av narkotikamissbrukare beror till stor del av medicineringen mot ADHD, som innebär att den konventionella metoden för att motverka ADHD är normalt läkemedelsbehandling med Ritalin ®, Concerta ®, Adderall ® och Strattera ® som innehåller metylfenidat, en kraftfull psykostimulernade drog, i samma klass som kokain.
Metylfenidat verkar på liknande sätt som beroendeframkallande droger. Ritalin, till exempel, har samma farmakologiska profil som kokain, men med en effekt som är ännu mer potent. Forskare har funnit att Ritalin i tablettform ger mer av de neurala transportörer som ansvarar för den upplevelse att känna sig "hög" som även upplevs av missbrukare som har rökt eller injicerat kokain.
I grund och botten håller vi alltså på att skapa en stor mängd nya narkomaner från dagens barn och de som redan har växt upp med Ritalin upplever ofta att de är som inmålade i ett hörn, är som i en bubbla och inte har förmåga att kommunicera med omvärlden. Att allt går i slow motion, att de inte hänger med och det blir en inre sorg eftersom de fråntas sin egen förmåga till rörelse och drivkraft.
Det är också värt att nämna att, i likhet med antidepressiva läkemedel, har vissa ADHD droger kopplats till en ökad risk för självmordstankar och självmordsbeteende.
Strattera ®, som innehåller atomoxetin hydroklorid, bär denna varning:

Hallucinationer, ökad aggressivitet, hjärtinfarkt och stroke är också möjliga biverkningar från ADHD-droger.
Ritalin-Aanvändningen i USA är helt utan kontroll och USA´s farmaceuter distribuerar idag fem gånger mer Ritalin än resten av världen tillsammans. Totalt är 60-90 procent av amerikanska barn med uppmärksamhetsstörningar också ordinerade Ritalin. Idag är dessa barn cirka 3-5 procent av de amerikanska barn- och ungdomarna.
Per definition stimulerar Ritalin ditt centrala nervsystem, vilket leder till biverkningar såsom:
• Förhöjt blodtryck
• Ökad hjärtfrekvens
• Ökad kroppstemperatur
• Ökad vakenhet
• Undertryckt aptit
8 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…