Fortsätt till huvudinnehåll

Jag kan inte släppa "Den arge snickaren"

Jag skrev om programmet "Den arge snickaren" igår, men kan ändå inte helt lägga det åt sidan ännu.

I programmet får man se hur händiga snickare och andra hantverkare räddar upp situationen för människor som är "hopplösa".

Människorna det handlade om, två bröder, en sambo till den ena och deras två små barn, bodde i ett hus som var rivningsfärdigt, men de hade inte förmåga att göra som de flesta av oss andra hade gjort. De kunde inte ta sig därifrån. De kunde inte bygga om eller riva och bygga nytt. De hade heller ingen ekonomi som tillät någonting och allt bara förföll. De hade kartonger till förbannelse uppe på vinden med bråte som inte var något värt.

Husets tegelplattor ramlade ur husfasaden. Möglet attackerade från alla håll. Taket läckte som ett såll. De hade inga dusch- eller tvättmöjligheter.

Det finns nog de som tänker "är de så lata så de inte fixar det - får de skylla sig själv".

Men.

Det finns ingen, och då menar jag INGEN som vill bo i ett hus som håller på att trilla ihop. Ingen vill bo i ett mögeldrabbat hus med sina små barn. Ingen vill bo i ett hus utan dusch eller tvättmöjligheter. Ingen vill ha en röra på vinden som gör att man inte kan gå in där. INGEN.

Några har inte förmåga att lösa vardagsbekymmer. Så är det bara. Man kan bli arg och irriterad på sådana människor, men det känns väldigt orättvist eftersom de inte kan. Precis som personen som skadat ryggen och inte kan gå så kan några människor inte lösa svåra och/eller enkla vardagsproblem.

Nu har jag släppt den arge snickaren för den här gången. Tror jag i alla fall...
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …