Fortsätt till huvudinnehåll

Livet från den ljusa sidan

Solen skiner här i Göteborg idag. Ro och harmoni råder. Vi börjar så smått bli helt friska, jag och maken. Dottern mår prima efter en veckas höstlov, tätt följt av prao på 4H-gården och vetskapen om att praon fortsätter en vecka till. Hundarna väntar på promenad, hönorna är utsläppta och pickar sand och gräs i trädgården. De två stora barnen mår bra och är nöjda med livet. Lillagubben är, som vanligt, också nöjd med livet.

Livet visar sig från sin allra vackraste sida.

Igår efter föreläsningen för Regionhabiliteringen var det en kvinna som sa att hon tyckte det var skönt att jag skojade och var glad, att jag inte bara berättade om de jobbiga sakerna. Och jag sa att jag berättar om livet. I livet finns så olika mycket upplevelser och händelser, så mycket jobbigt och roligt, fast i olika dos och i olika faser. Man kan inte fastna i allt jobbigt när man också upplever glada och fantastiska saker.

Livet är inte konstant, det förändras. Livet innehåller så många olika ingredienser, så många olika smaker. Inget är svart eller vitt, sött eller salt.

Fast det är klart, idag är livet nästan bara sött här hos oss. Den karamellen tänker jag suga på under minpromenad med hundarna.

Hoppas ni också har en skön morgon. Men om du inte har en bra morgon, en skön dag glöm då inte att livet förändras. Inget är statiskt. Det blir bättre!
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

"Bakbind inte lärarna"

På GP´s ledarsida skriver man idag att lärare måste få möjlighet att ta ut stökiga elever ur klassrummet. Att man, som man gör i England måste ha mer konsekvenser att ta till i skolans värld. Läs ledaren här. Kritiken mot Bo Hejlskov Elvén skiner lite lätt igenom i artikeln. Man tror helt enkelt inte helt på vad psykologen Hejlskov predikar runt om i landet för lärare och andra människor som arbetar med människor i beroende.

Jag kan förstå att man som journalist tänker att jag som lärare vill ha redskap för att stoppa jobbiga situationer när de uppkommer i mitt klassrum. Att jag behöver konsekvenser! Men konsekvensbemötande fungerar bara på elever som klarar av att tänka, inte bara i nutid och dåtid, men framförallt i framtid. Därför är konsekvenspedagogik värdelös. De elever som vi uppfinner konsekvenserna för - klarar inte av/har inte förmåga att förstå konsekvenserna.

Konsekvensbemötande är det enklaste sättet att bedriva pedagogik på. I sin sämsta form kan man också kalla det för …

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…