Fortsätt till huvudinnehåll

Om ingenting egentligen

Jag skall till Malmö och föreläsa ikväll. Föreläsningen är extrainsatt. Den föreläsning jag skulle haft i oktober fick ställas in med mycket kort varsel då jag blev väldigt sjuk. Jag är fortfarande sjuk, men inte alls så dålig som jag var då. Många är sjuka i höst. Många hostar och snörvlar. Det är väl en sådan höst antar jag.

Ikväll är det Malmö, som sagt. Nästa vecka är det Herrljunga och Göteborg. Sedan är det slut på föreläsningar för min del, den här terminen.

Det är nästan alltid fantastiskt roligt och energigivande att träffa med och prata inför människor som vill förstå mer kring människor som är annorlunda. Jag kan ge min vinkel och hoppas att det ger något. Men att vara föreläsare i "farmarligan" är ingen dans på rosor (för er som eventuellt trodde att det är guld och gröna skogar för alla som jobbar med föreläsningar...).

Igår till exempel fick jag koppla in alla datagrejor, projektorer etc själv. Det tog fem minuter och sedan var allt klart. Då var jag tvungen att ringa till min man och skryta lite om hur bra det gick.
Så här glad kände jag mig när datorn och projektorn funkade tillsammans...

Sedan fick jag ställa fram fika som jag hade med mig till mina åhörare.Efter föreläsningen (som ju var väldigt trevlig och som jag tror många hade glädje av) fick jag ställa mig och diska och städa ur innan jag satte mig i bilen och körde hem till Göteborg igen.



Nej, att vara föreläsare i "farmarligan" är ingen dans på rosor. Det är hårt slit, men otroligt roligt.

Om jag känner efter ordentligt så är jag ganska dränerad på energi för tillfället. Det skall bli skönt att vila från föreläsningar. Jag skall samla på mig energi, tänker jag. Göra väldigt lite ett tag. Så jag kan skriva intressantare inlägg än detta, som blev just ingenting - om ingenting.
En kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …