"Våga" (del 1 av 14)

Ni gav mig förslag på skrivämnen när jag hade skrivkramp för några dagar sedan. Nu tänkte jag sätta tänderna i alla era kreativa, roliga, intressanta förslag till skrivämnen här på bloggen. Jag fick in 14 förslag och tänkte ge mig på allihopa inom ett par veckor. Dag ett börjar med första förslaget; VÅGA. Här kommer det jag kommer att tänka på när jag hör verbet VÅGA:


Att våga kan vara att hoppa. Att våga kan vara att springa barfota  i högt gräs en sommarmorgon. Att våga kan vara att släppa förtöjningarna och ge sig ut på öppet hav. Att våga kan också vara att ta en promenad runt huset. 

Att våga är olika. Att våga är relativt. För någon är utmaningen att gå och handla. För någon annan är det att åka till månen. Att våga gå utanför det säkra är otäckt för alla. Att våga är härligt när man lyckas.

Ibland är vi människor rädda att sticka ut, gå mot strömmen, säga ifrån. Det är tryggare att följa strömmen, att tycka lika, att inte sticka ut.

En del människor sticker ut, inte för att de vill, men för att de är annorlunda - de måste våga hela tiden. Vi som står bredvid måste våga hitta andra vägar, vi måste våga gå barfota i högt gräs - för att hjälpa dem lyckas.

Att våga är att vara modig.

Att vara modig är att gå utanför sin säkerhetslåda.

Var modig idag.

Våga idag!

Kommentarer

Cecilia sa…
Bra skrivet,
Kärlekskram
Anonym sa…
Bra skrivet!
Ja, att våga är olika - och skönt när man lyckas och kan komma vidare på olika sätt!
Gun E

Populära inlägg