Fortsätt till huvudinnehåll

Den bortappade diagnosen

Nu är höstens öppna föreläsningar bokade. Gå gärna in på länken och kolla in städerna om du är intresserad - eller om du vet någon, t ex skolan ditt barn går på, eller som du är lärare på - dela vidare. Hjälp mig sprida informationen. Tack!

Det blir många städer i närheten av Göteborg i höst och det beror framförallt på att min dotter börjar gymnasiet och allt blir nytt och därmed finns risken att mycket blir svårt i början. Att finnas hemma varje morgon kommer att vara viktigt.

Varför jag föreläser? Den frågan har jag fått ett par gånger och svaret är väldigt enkelt.
Människor (barn/ungdomar/vuxna) med liknande svårigheter som dem min dotter har får sällan höras i samhället idag. Den enkla anledningen till det är att det inte finns någon som pratar om dem - och de själva har svårt att göra sig hörda. Därför är det så viktigt för mig att fortsätta sprida information och kunskap om hur det kan vara och vad man kan göra när man själv har ett barn med add, eller om man träffar ett barn/ungdom/vuxen med add.

Ett annat svar är att jag faktiskt inte fixar att ha ett jobb där jag är anställd och där jag skall passa tider på morgnar, för då skulle väldigt mycket bli väääldigt tokigt här hemma och Dottern skulle komma väldigt mycket i kläm (ni som har barn med diagnoser förstår nog precis vad jag menar...). Jag blir inte rik på mitt arbete, men jag gör nytta och familjelivet fungerar ganska bra tack vare det.

Tänk om alla ni som läser min sida idag, delar denna sida på er facebook, då blir det många som får möjlighet att ta del av informationen... Tack!

Den borttappade diagnosen – barnen och ungdomarna med ADD

-  Barnen med ADD är så osynliga att vi inte förstår att vi inte ser dem. Därför misslyckas de ofta genom hela skolan, säger Malene Larssen.

Malene är grundskollärare som arbetar med KBT i syfte att hjälpa barn/ungdomar med npf och deras föräldrar/lärare att hitta lösningar. Föreläsningen är personlig, rolig, sorglig och tankeväckande i en mix av pedagogiskt kunnande och föräldratankar.

Föreläsningen vänder sig till dig som jobbar med människor i skola, omsorg, sjukvård, men även till föräldrar och människor med egna diagnoser.

Efter föreläsningen skall du ha fått;

•    En upplevelse utöver det vanliga, samt gråtit lite och skrattat mycket.
•    Kunskap om senaste forskningen inom området.
•    Djupare förståelse för hur det är att leva med adhd/add 24 timmar om dygnet.
•    Verktyg för hur du möter din/dina elever/barn med adhd/add så att de lyckas.
•    Tankar på hur du som professionell möter föräldrar till barn med adhd/add

Publikröster:

”Den bästa föreläsningen som jag har varit på - engagerad person!!”

”En mycket bra föreläsning, objektiv utan pekpinnar men med mycket värme.”

”Alla deltagare från vår skola (Backatorpsskolan) var lyriska över en fantastisk och givande föreläsning.”



Boka 5 biljetter och betala för 4!


RubrikDatum & TidOrt & PlatsBiljetter
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-04-17
18:00 - 20:30
Köping
Hotell Schele
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-04-18
18:00 - 20:30
Töreboda
Meddelas senare
Inga platser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-04-24
18:00 - 20:30
Trollhättan
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-09-17
18:00 - 20:30
Vänersborg
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-09-18
18:00 - 20:30
Varberg
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-09-24
18:00 - 20:30
Västerås
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-09-25
18:00 - 20:30
Alingsås
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-10-01
18:00 - 20:30
Stockholm
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-10-02
18:00 - 20:30
Örebro
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-10-03
18:00 - 20:30
Kungsbacka
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-10-08
18:00 - 20:30
Trelleborg
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-10-09
18:00 - 20:30
Lund
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-10-15
18:00 - 20:30
Halmstad
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-10-16
18:00 - 20:30
Uddevalla
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-10-22
18:00 - 20:30
Falköping
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-10-23
18:00 - 20:30
Ulricehamn
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-11-05
18:00 - 20:30
Kungälv
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-11-06
18:00 - 20:30
Helsingborg
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-11-12
18:00 - 20:30
Strömstad
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-11-13
18:00 - 20:30
Lidköping
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-11-14
18:00 - 20:30
Göteborg
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-11-19
18:00 - 20:30
Malmö
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-11-20
18:00 - 20:30
Båstad
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-11-21
18:00 - 20:30
Vara
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-11-26
18:00 - 20:30
Stenungsund
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Den borttappade diagnosen
Aduct AB
2012-11-27
18:00 - 20:30
Borås
Meddelas senare
Platser kvar
Olika priser
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…