Fortsätt till huvudinnehåll

En lördag med många bollar i luften...

Dottern är på månadens läger ute på Ågrenska den här helgen. Hon älskar att vara där med sina vänner i gruppen, både ledare och tjejer.

Lillagubben spelade pingisturnering idag. Jag var med hela dagen och jag njööööööt av att sitta där på bänken och bara vara. Jag kikade på Lillagubben och hans socialiserande med klubbkompisarna. Han pratade, spelade, lekte, busade, umgicks - med klubbkompisarna precis som ingenting. Precis som de flesta andra barn i hans ålder gör.

När man bär med sig en erfarenhet av att ständigt stå på tå, observera, vara redo att rycka in och stödja, förklara, bli ifrågasatt, sopa undan, prata för ett barn som det så sällan "glider på" för. Då blir den motsatta upplevelsen, den som de flesta föräldrar är vana vid - så otroligt fantastisk att man bara njuter. Precis som jag gjorde idag.




Över 70 var vi som tävlade i en handikapptävling där bästa spelarna måste vinna 24 poäng innan de kom till noll och kunde börja vinna 11 poäng till en setvinst och de som aldrig spelat fick 8 poäng att börja med, alltså behövde de bara vinna tre bollar för att vinna ett set. Lillagubben kom femma och blev jätteglad! Jag också...
Vill också passa på att tacka för alla kommentarer ni skickar. Det gör mig glad och det gör bloggen bättre. Någon var det som tänkt att hennes kommentar inte var viktig, därför hade hon inte skrivit tidigare. Det måste jag svara på, känner jag, för ALLA kommentarer som kommer hit till min blogg är VIKTIGA och gör min blogg mer intressant och viktig så fortsätt att skriva!

Nu skall jag lägga mig i soffan och bara njuta av att dagen har varit så härlig!
En kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …