Jag hann inte prata klart i Debatt!

Jag var ju en av dem som deltog i Debatt igår när man tog upp adhd efter att Socialstyrelsen i förra veckan kom ut med en rapport som visar att fler barn födda i slutet av året än de som är födda tidigt på året - får en adhd debatt. Detta fick många "förståsigpåsar" bland annat Expressens Ledarsida att skriva om ämnet, utan att veta något om det...

Jag var den sista som hann komma till tals i programmet. När jag väl fått ordet kom vinjetten efter en liten kort stund. Jag hann inte prata klart om det jag ville ha sagt i rutan, därför tar jag min blogg i anspråk och pratar klart. Det jag skulle ha sagt i programmet, kommer här och nu istället:

Adhd är en funktionsnedsättning, det innebär att man har så svårt med vardagen att man inte får den att fungera. Det är INTE lika med att man är lite "rörig", att man har sovit dåligt, att man inte har gjort läxan, att man blir arg ibland. De här bitarna kan också finnas med, men man har så mycket mer svårigheter än vad ni (skådespelaren i programmet som pratar strunt och kuratorn i programmet som jag inte riktigt vet vad hon vill säga egentligen) har förstått, tror jag. Har man befunnit sig nära någon med svårigheter inom npf-området i en vecka, inte bara en morgon, eller en kväll eller en halv skoldag - så förstår man.


Här har vi gänget som debatterade "för" adhd. Frank Andersson, Victoria Frances Qvarnström, Madeleine Larsson Wollnick och så jag då. Bilden togs av en ljudkille efter sändningen, med Victorias kamera. Tack för bilden som jag lånar eftersom jag inte lyckades ta någon bild med min egen, Victoria!

Människor med funktionsnedsättningen adhd måste någon gång slippa kämpa för att bli trodda. Man måste sluta ifrågasätta och börja hjälpa istället och det här gäller för skola, kompisar, kompisar föräldrar, arbetsgivare etc. För människor med adhd har så många fantastiska egenskaper som de inte får fram, som vi inte ser, så länge de måste kämpa så mycket med allt det andra.

Det är dags att adhd får samma status som alla andra funktionsnedsättningar/sjukdomar som gör livet tuffare att leva. Man kanske inte kan begära att människor skall förstå precis vad det innebär med en specifik funktionsnedsättning, men man måste börja respektera adhd, som alla andra funktionsnedsättningar.

Det är dags för det nu.

Det är dags att adhd får samma status som alla andra funktionsnedsättningar, att man får ha sin funktionsnedsättning och får kämpa med den och slipper kämpa mot människors förutfattade meningar (som skådespelaren i Debatt var ett tydligt exempel på)!


Kommentarer

Anne sa…
Håller helt med dig, det var synd att eftersnacket inte kan hittas heller för jag vet att ni kom till tals lite mer enligt madelein. Det du tog upp med astma medicinen var en jättebra liknelse, jag blev smått frustrerad att melodisingnalen kom strax efter dig :(
Kram
Anette sa…
Du fick inte prata färdigt, men det du sa var bra!
Mia-Marie sa…
Bra sagt/skrivet...tyckte det var synd att det vart så snålt om tid, några av er åkte ju långt för att närvara =(

Tycker nog det är lite dåligt att avbryta så, inte första gången dom gör det i Debatt - att folk inte får komma till tals men kanske ni kan prata i nått annat program någon annan dag =)

Tyckte du gjorde det jättebra och det lilla som hann med var tydligt och väldigt bra sagt!

Kram
Anonym sa…
Fast här håller jag inte riktigt med dig på en punkt, jag som annars tycker att du har rätt i mångt och mycket. Asperger, som ett exempel på en annan funktionsnedsättning, har verkligen ingen status...vi som har det får kämpa och stånga pannan lika blodiga som de med ADHD!!!
Lena Folcke
Nina sa…
Det borde göras ett till program, som tillägnades npf bara! Dåligt att det viktigaste inte kom med, men du gjorde det bra, det du hann! Jag letade efter "eftersnacket" men det kommer kanske senare (?)

Kram Nina!
Pernilla sa…
Synd att du/ni inte fick mer tid, men jag håller med Anette om att det du hann säga var BRA! kram.
Ledsen för det, Lena. Det hade varit bättre om jag skrev npf för det är hela gruppen jag jobbar för. Varför jag skrev "adhd" var för att debatten igår handlade om det och att jag inte tänkte på att texten kan tolkas som att de andra npf-diagnoserna inte har samma problem. Mördarn för det. Ska ändra i texten så att det inte blir missförstånd. Tack för att du påpekade det!
Anonym sa…
Jag blev besviken på hela Debatt. Tycker det blev så lite tid över till ADHD-ämnet. Så mycket mer kunde blivit sagt.

Besviken blev jag också över att du fick så lite tid i programmet. Det du började säga var ju så bra! Går det att se eftersnacket någonstans?

"Skådisen/lärarvikariens" åsikter och inlägg, ger jag inte många sekiner för.
När hon levt dygnet runt i någon månad (dagar räcker förmodligen), med vilket som helst av barnen med ADHD, så kan hon få uttala sig sedan. Tror inte hon har kvar samma åsikt efter det dock...!

Och varför konstaterar vi inte bara att något orsakat ökningen, förrutom att tycka det "överdiagnostiseras" och medicineras för mycket?
Varför satsas inte mer på den forskningen?

Det räcker inte med att tycka att det "gått trend" i diagnoser och att läkare skriver ut för mycket medicin. Funktionshindret (SOM JU IIIIINNNNNNNTEEEEE är en sjukdom!!!!!!!), finns ju där med eller utan medicin och åtgärder. Symptomen syns bara inte lika tydligt.

Det finns ingen som lever nära någon med- eller själv får, en NPF diagnos, som tycker att det är speciellt "trendigt" att få en ADHD diagnos.
Det är en lättnad och en stor sorg på samma gång!

Snälla, kan inte förstå-sig-påarna istället för att titta snett på barn och föräldrar, se hur bla skolan förändrats negativt (i alla fall för många barn med NPF) senaste decennierna?

Eleven ska ta mer eget ansvar, googla, söka och fråga (svårt för många NPF barn), fria klassrum där man sitter i grupp istället för i traditionella bänkar (svårt för många NPF barn), skolan är mer resultatfixerad (svårt för många NPF barn), skolböcker i lådor utefter väggarna som man måste springa iväg för att hämta (svårt för många NPF barn som inte klarar röriga klassrum), större barngrupper både på dagis och i skolan (svårt för många NPF barn) osv, osv..

Forskning visar ju att de gamla klassrummen, med bänkar i led och fröken framme vid katedern, samt tydligt strukturerade dagar, är det bästa för de flesta barn med någon form av NPF.

Många barn har förändringen av skolan inte påverkat negativt.
Det gäller våra "normalstörda" barn, som klarar de flesta motgångar hyfsat, som trivs någorlunda i skolan, som har en eller flera kompisar, som världen inte går under för om det inte blir exakt på pricken som de tänkt sig.

Som min äldste son tex.
Som inte varit speciellt trotsig, som inte har haft några speciella svårigheter med det sociala, skolan, kompisar, betyg, dåligt väder, bra väder, sömn, eller något av alla de områden som påverkar lillebror ända in i hjärteroten!

Men det är inte för våra "normalstörda" barn som jag kämpar mot ADHD-fördomar, utan för våra NPF Barn.

Sedan kan ju ökningen bero på fler faktorer, som forskarna undersöker as we speak.

Orsaker som jag läst är sådant forskarna funderar över är:
Miljö? Ärftlighet? Ökade ultraljud? Vaccinationer innan vi hunnit bilda egna antikroppar?
För mycket intryck (som tex dator/TV tittande i barnaår)? Miljögifter? Tjernobylutsläppet? Ökade avgaser? Flourhalten i vattnet? Kvicksilverförgiftning (från tex amalgam) osv, osv?

Men nu är det så, att vi kan leta till dödagar efter orsaker. Vi kanske förhoppningsvis kan hjälpa kommande generationer, men för att hjälpa de som lever här och nu, och har någon form av NPF (tex ADHD), gäller det att sluta smutskasta och misstro, och istället öka förståelsen och visa en vilja att göra det bästa för att varje barn eller vuxen med NPF(och alla andra förståss) ska få den bästa möjligheten till en bra skolgång och ett bra liv.

Det är våra framtid det gäller!
Jag önskar alla som misstänkliggör och smutskasta kunde förstå det:(

Susanne
Johanna sa…
Vilket otroligt bra inlägg. Jag önskar alla som jobbade inom förskola/skola kunde tänka som du, då hade vi kunnat ha den skola för alla som regeringen promotar för så mycket. Då skulle frågan om resurser inte komma på tal för då skulle alla jobba för samma mål. Och alla elever skulle ha lika värde, ingen skulle bli klassas som lat eller omotiverad.
AngelScrap sa…
Jag länkar till dig i min blogg.
Anne: Eftersnacket finns på den här länken. Efter ca. 8 minuter av de 15.

Mvh Victoria

Populära inlägg