Summan av kardemumman

Varje morgon och varje eftermiddag trampar jag min stålhäst mellan hemmet och skolan. Varje dag blir jag omkörd av cyklister. I ärlighetens namn får jag väl erkänna att jag kör om några också ibland, men mest blir jag omkörd.

Idag svischade en cyklist förbi mig fortare än de flesta. Han svischade så jag nästan trillade av min cykel av fartvinden. Det lilla jag hann se innan han for bort mot horisonten var att det var en man och en cykel i en helt annan priskategori än min. Alltså jag har en cykel som det inte är något fel på, men mannen på cykeln hade en stålhäst som var från en helt annan liga. Jag har regnkläder som fungerar bra, men mannen på cykeln hade helt andra cykelkläder, från en annan planet.

Han hade cykelskor av senaste snitt och cykeldräkt och aerodynamisk cykelhjälm och cykelglasögon och cykelhandskar och cykelryggsäck och till och med cykelhalsduk hade han. Extra tunna däck på sin supercykel hade han också. Det hann jag se under tiden som jag försökte hålla mig kvar i draget från fartvinden.

Svich, sa det. Sedan var han borta.

Jag antar att han hann hem fortare till sina barn än jag. Han tjänade några minuter på att cykla så in i bänken fort på sin supercykel. Fast han behöver nog jobba fler timmar för att ha råd med alla cykeltillbehöver.

Vad är det man brukar säga?

Det man tjänar på karusellerna, förlorar man på gungorna och så är det nog när man jämför mannen på supercykeln och mig. Summan av kardemumman, på slutet av dagen blir nog för det mesta "noll" ändå, om du förstår vad jag menar...

Kommentarer

Populära inlägg