Fortsätt till huvudinnehåll

Summan av kardemumman

Varje morgon och varje eftermiddag trampar jag min stålhäst mellan hemmet och skolan. Varje dag blir jag omkörd av cyklister. I ärlighetens namn får jag väl erkänna att jag kör om några också ibland, men mest blir jag omkörd.

Idag svischade en cyklist förbi mig fortare än de flesta. Han svischade så jag nästan trillade av min cykel av fartvinden. Det lilla jag hann se innan han for bort mot horisonten var att det var en man och en cykel i en helt annan priskategori än min. Alltså jag har en cykel som det inte är något fel på, men mannen på cykeln hade en stålhäst som var från en helt annan liga. Jag har regnkläder som fungerar bra, men mannen på cykeln hade helt andra cykelkläder, från en annan planet.

Han hade cykelskor av senaste snitt och cykeldräkt och aerodynamisk cykelhjälm och cykelglasögon och cykelhandskar och cykelryggsäck och till och med cykelhalsduk hade han. Extra tunna däck på sin supercykel hade han också. Det hann jag se under tiden som jag försökte hålla mig kvar i draget från fartvinden.

Svich, sa det. Sedan var han borta.

Jag antar att han hann hem fortare till sina barn än jag. Han tjänade några minuter på att cykla så in i bänken fort på sin supercykel. Fast han behöver nog jobba fler timmar för att ha råd med alla cykeltillbehöver.

Vad är det man brukar säga?

Det man tjänar på karusellerna, förlorar man på gungorna och så är det nog när man jämför mannen på supercykeln och mig. Summan av kardemumman, på slutet av dagen blir nog för det mesta "noll" ändå, om du förstår vad jag menar...
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …