Fortsätt till huvudinnehåll

Om en cykel, en hund och fem goda gärningar

Första arbetsdagen på länge. Jobbet here I come! Cykeln är framtagen. Däcken pumpade. Hjälm och lyktor placerade där de skall vara. Musiklistan fullproppad med massor av skön musik...

Jag är laddad för vårterminen!

Igår hade vi besök av en liten hund. Vi kallade hunden "Killen", men det visade sig att han hette Rambo. Han kom på oväntat besök. Våra två tikar höglöper just nu... Jag försökte anmäla till polisen - två gånger ringde jag - och blev kopplad och kopplad och kopplad tills jag blev bortkopplad. Två gånger! Inte konstigt att de har så svårt att reda ut brott:) Då kom någon i familjen på den lysande idén att ringa till "sambandscentralen" Mia. Mia är fantastisk. Hon känner till så gott som alla hundar, hussar och mattar i området. Dessutom har hon telefonnummer till de flesta! På en minut löste hon problemet och efter fem minuter var hunden hämtad, fast den hade gärna fått stanna för den var så go.

Rambo, alias Killen var vääääldigt sugen på att komma in och umgås med Molly och Pocka.

Jag har ett förslag för dagen och det är att vi startar en god spiral som sedan sprider sig som ringar på vattnet. Jag (och jag hoppas du som läser här) skall göra fem saker som gör gott för någon annan idag. Jag såg ett sådant förslag på facebook och vill så klart hänga på. Fem saker som gör gott för någon annan. Ett leende, en kommentar, en kram, en tjänst eller något annat som gör gott - som du inte BRUKAR göra. Vi gör ett försök idag tycker jag. Imorgon skall jag berätta mina fem goda gärningar.

Hoppas på att fler av er som läser här vill hänga med och vill berätta här i kommentarsfältet. 2013 ska ju bli ett riktigt bra år! Eller hur?



2 kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

"Bakbind inte lärarna"

På GP´s ledarsida skriver man idag att lärare måste få möjlighet att ta ut stökiga elever ur klassrummet. Att man, som man gör i England måste ha mer konsekvenser att ta till i skolans värld. Läs ledaren här. Kritiken mot Bo Hejlskov Elvén skiner lite lätt igenom i artikeln. Man tror helt enkelt inte helt på vad psykologen Hejlskov predikar runt om i landet för lärare och andra människor som arbetar med människor i beroende.

Jag kan förstå att man som journalist tänker att jag som lärare vill ha redskap för att stoppa jobbiga situationer när de uppkommer i mitt klassrum. Att jag behöver konsekvenser! Men konsekvensbemötande fungerar bara på elever som klarar av att tänka, inte bara i nutid och dåtid, men framförallt i framtid. Därför är konsekvenspedagogik värdelös. De elever som vi uppfinner konsekvenserna för - klarar inte av/har inte förmåga att förstå konsekvenserna.

Konsekvensbemötande är det enklaste sättet att bedriva pedagogik på. I sin sämsta form kan man också kalla det för …

Vad kan vi göra hemma?

Frågan kom från ett par förtvivlade föräldrar som jag träffade för ett tag sedan. Skolan fungerade inte för deras barn. Hen hamnade ofta i konflikter. Pedagogerna visste inte hur de skulle göra och hela skoldagen blev därför jobbig för barnet. När sedan föräldrarna kom för att hämta sitt barn fick de ofta höra om saker som barnet gjort. Detta i sin tur gjorde att föräldrarna skällde på barnet när de kom hem.  Barnet mådde naturligtvis inget vidare, precis som barn som har det tufft i skolan, alltid gör.  Vad kan vi göra hemma? Frågan var så klok och den är så viktig att ställa sig, både som förälder, men också som pedagog.  Du kan försöka, som förälder och som pedagog, att fokusera på vad du kan göra för att stärka barnet. Fundera på vad som är bäst för ditt barn/din elev, ställ din egen frustration och ilska vid sidan av, om du kan. Barnet blir inte stärkt av att hen hör dig klaga på barnets föräldrar eller pedagoger. Du kan lyssna på ditt barn/din elev, utan att döma ditt barn eller…