Fortsätt till huvudinnehåll

Snart skola och jobb igen

Många av oss har njutit av jullovet, andra har pinat sig igenom det. De flesta av oss skall gå till någon verksamhet nästa vecka. Några ska jobba, andra ska gå till skolan, några ska arbetsträna, andra ska söka jobb. Ytterligare några är sjukskrivna eller förtidspensionerade. 

För barnen och ungdomarna gäller allmän skolplikt så där är det skola som gäller - om man inte är sjuk eller "hemmasittare". Det är viktigt att tänka på det där med att ställa lagom krav på sig själv och/eller sina barn/elever för att inte "bränna ljuset i bägge ändar". Jag ska försöka förklara med hjälp av bilderna nedan. 



För barn/unga/vuxna som har förmågor som "väger upp" ungefär de krav som ställs på dem, blir vardagen ganska enkel att ta sig igen. 

För barn/ungdomar/vuxna som har förmågor, eller befinner sig i jobb, på skola där kraven som ställs är högt över det man klarar av att prestera blir det en ständig stress som "läcker" energi. 

När stressen blir så hög att den ofta eller alltid går över marginalen för vad vi människor egentligen klarar - så klarar vi att upprätthålla ett "normalt" liv en tid. Det är också lättare att vi "tappar det" alltså reagerar kraftigare på saker när vi inte har en buffert av "lugn. När sedan kraften fullständigt tagit slut kan det ta lång tid att reparera skadan och vi "går in i väggen" som det så fint heter. 

För ett barn som inte har mer svårigheter än "normalt" kan en vecka se ut så här när det gäller vad man som barn  och/eller förälder måste fokusera på. Det är "lagom" krav som det går att leva upp till. 

När man är en "Mika", som har npf-diagnoser så är det fullt upp med att bara få allt att flyta på runt sig själv/sitt barn (vad som är svårt kan se olika ut, men att det är mycket mer som krävs är detsamma) . Då gäller det att ha en förstående omgivning som anpassar  och förstår, så man inte hamnar i den berömda väggen redan som barn eller som ungdom.


Nästa vecka är det, som sagt nystart i skolans värld för alla barn i Sverige. Ta hand om själva och era barn/elever! Och glöm inte att njuta av det sista av ledigheten nu i helgen, om ni kan:)

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…