Fortsätt till huvudinnehåll

Från en annan mamma till Fredrik Reinfeldt


Det här kom till min facebooksida och jag tycker att det är så bra och positivt att mamman tagit initiativ till detta mejl. Den modiga mamman heter Petra Canberger och hon har gett mig tillstånd att lägga ut det hon skrivit. Ju fler vi blir, desto mer kan vi påverka. Tillsammans kan vi göra skillnad!

Hej statsminister Fredrik Reinfeldt. 

Jag läser regelbundet en blogg som heter "alla har lättheter". Den handlar om barn med särskilda behov. Barn som inte (ofta) ses på rätt sätt i skolan och som inte får den hjälp de behöver. Min son är en av de all
a barn med npf-problem som inte "passar in" i den mall som barn i Sverige ska pressas in i enligt dagens skolsystem. 

I den här bloggen har jag uppmärksammat ett öppet brev till Jan Björklund och till dig. Ett brev som inte verkar ha blivit besvarat på något endaste sätt, inte ens att det är mottaget. Det känns faktiskt riktigt riktigt oförskämt. Inte bara för att ni väl måste ha någon sekreterare eller prao-elev som kan skicka tillbaka ett "tack för ditt brev..." utan för att just du som statsminister är och kan vara med och påverka dessa barns välmående. Tystnad kan bara tolkas på ett enda sätt enligt min mening. Jag hoppas att du efter detta brev bemödar dig eller din administrativa personal med att faktiskt besvara brevet från Malene. För det här är en extremt viktig fråga för Sverige idag!

Jag kan beskriva det med ett exempel ur min familjs vardag:

Min sons lärare har börjat arbeta med bildstöd för att få min son att delta i gymnastiklektionerna. För att motivera VARFÖR har de skapat ett bildschema på tre bilder. Den första är Sveriges flagga, den andra en person som sitter vid ett skrivbord och den tredje barn som leker tillsammans. Barnen symboliserar ganska naturligt barnen som har gymnastik tillsammans. Personen vid skrivbordet är rektorn på skolan, som är chef över skolan. Flaggan, som i detta sammanhang är själva poängen, motsvarar Sveriges chef. Som ytterst bestämmer över Sveriges rikes lagar. Sveriges statsminister. Idag heter han Fredrik Reinfeldt. För att motivera min son till VARFÖR han ska vara med på gymnastiklektionernan så är DU Fredrik Reinfeldt en del i kedjan till detta VARFÖR. Så statsminister Fredrik Reinfeldt, VARFÖR kan du inte bemöta frågor från engagerade, kunniga, insatta människor i det land du styr och ansvarar för? Ta ditt ansvar som chef för Sverige NU!

Med vänlig hälsning
Petra Canberger

PS. För kännedom så kommer jag att lägga ut detta meddelande även på min Facebook-sida samt på den Facebook-sida som tillhör bloggen jag skriver om, den författare av brevet som Sveriges regering inte vill svara på. DS

Tack till alla er som hjälpt mig sprida informationen om mina föreläsningar. Fortsätt påverka och fortsätt gärna sprida min och andras föreläsningar för det är ju bara med kunskap som vi faktiskt kan förändra i grunden!
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…