Vi har ingen mobbning!

Ibland hör jag lärare och föräldrar säga så när jag pratar om barns utsatthet, om hur mobbning kan se ut. Om att mobbning kan vara grym, men fullständigt osynlig för andra - eller upplevas som ingenting av andra.

"Vi har ingen mobbning på den här skolan".

Så är det inte. Jag vågar påstå att alla skolor i Sverige har någon form av mobbning - någon gång.

När man säger "vi har ingen mobbning på vår skola" så gör man ett barn som redan är utsatt - dubbelt utsatt.

Alla vill ha en vän, höra till - bara för att du och jag inte ser  mobbningen betyder inte det att ingen är mobbad.
Bara för att jag som lärare inte ser mobbning - betyder ju inte det att det inte finns. Upplevelsen som jag upplever är bara sann i mina ögon. I någon annans ögon är upplevelsen en helt annan - fast händelsen är den samma.

Ha en härlig fredag.

Kommentarer

Anonym sa…
Det är så sant,detta har många av oss som har barn som är utsatta i skolan på ett eller annat sätt hört många gånger.Ett gräsligt förnekande.Vår flicka har råkat ut för enormt mycket elände de senaste åren i den skolan hon går i ,hon har ingen autism/adhd eller liknande men däremot har hon andra bekymmer som många i skolan retat sig på ..Hon blir sjuk när hon utsätts för starka dofter/parfymer,pollen ,hon har viss födoämnesöverkänslighet mm

Populära inlägg