Fortsätt till huvudinnehåll

Att sprida kunskap om npf är inte lätt...

- men jag gör ändå några försök då och då...

Och så tänker jag vidare på Skolinspektionens besök på "min" skola. Det där om att alla skolor och alla elever ska ha, inte bara utbildade lärare i alla ämnen (vilket ju är självklart), men också lärare som har "ämnesspecifik" kunskap i de ämnen de undervisar i (vilket ju också låter helt rimligt för de flesta barn). För eleverna som har svårt att möta många olika människor, som har svårt med förändringar, som mår bra av att "koppla" till några få lärare som "kan" eleven och som eleven känner sig trygg med är inte helt självklart. Hur tänker man kring deras behov? Förmodligen tänker man inte så mycket på dem, för man vet inte riktigt hur deras behov ser ut...

Det är så konstigt, tycker jag, att det aldrig någonstans, någonsin krävs att lärare som undervisar elever med npf-diagnoser har "funktionshinderspecifika" kunskaper om de elever de faktiskt ska hjälpa. Varför lägger man inte fokus vid det när det är upp emot 10 procent av alla elever i grundskolan som faktiskt har någon eller några funtionsnedsättningar inom det neuropsykatriska området? Vilket ju innebär att ALLA pedagoger under en vecka möter någon eller några elever där man behöver just "funktionsnedsättningsspecifika" kunskaper för att kunna hjälpa eleven, stödja, guida eleven rätt.



Nu är det studiedagar för lärarna i Sverige. Om du som läser det här tycker att det jag skriver idag eller andra dagar är viktigt och intressant så får du gärna sprida länken om mina föreläsningar vidare till den skolan där du jobbar, eller där du har barn som går. Jag pratar om add, men jag pratar framförallt om hur vi kan tänka, jobba, möta elever/barn/ungdomar som tänker annorlunda än majoriteten av mänskligheten. Jag pratar gärna för hela skolor, vid studiedagar också.

Hjälp mig gärna sprida, själv har jag ingen tid att göra det längre och det märks, tyvärr, på antalet deltagare till mina föreläsningar nästa termin..


Den borttappade diagnosen – barnen och ungdomarna med ADD

-  Barnen med ADD är så osynliga att vi inte förstår att vi inte ser dem. Därför misslyckas de ofta genom hela skolan, säger Malene Larssen.

Malene är grundskollärare som arbetar med KBT i syfte att hjälpa barn/ungdomar med npf och deras föräldrar/lärare att hitta lösningar. Föreläsningen är personlig, rolig, sorglig och tankeväckande i en mix av pedagogiskt kunnande och föräldratankar.

Föreläsningen vänder sig till dig som jobbar med människor i skola, omsorg, sjukvård, men även till föräldrar och människor med egna diagnoser.

Efter föreläsningen skall du ha fått;

•    En upplevelse utöver det vanliga, samt gråtit lite och skrattat mycket.
•    Kunskap om senaste forskningen inom området.
•    Djupare förståelse för hur det är att leva med adhd/add 24 timmar om dygnet.
•    Verktyg för hur du möter din/dina elever/barn med adhd/add så att de lyckas.
•    Tankar på hur du som professionell möter föräldrar till barn med adhd/add

Publikröster:

”Den bästa föreläsningen som jag har varit på - engagerad person!!”

”En mycket bra föreläsning, objektiv utan pekpinnar men med mycket värme.”

”Alla deltagare från vår skola (Backatorpsskolan) var lyriska över en fantastisk och givande föreläsning.”


Passa på! Boka innan den 1 september för 395:- (ordinarie pris 445:-)

Boka 10 biljetter och betala för 8!


RubrikDatum & TidOrt & PlatsBiljetter
add, den borttappade diagnosen
Aduct AB
2013-10-01
18:00 - 20:30
Kungsbacka
Meddelas senare
Platser kvar
395kr exkl moms
add, den borttappade diagnosen
Aduct AB
2013-10-08
18:00 - 20:30
Varberg
Meddelas senare
Platser kvar
395kr exkl moms
add, den borttappade diagnosen
Aduct AB
2013-10-15
18:00 - 20:30
Halmstad
Meddelas senare
Platser kvar
395kr exkl moms
add, den borttappade diagnosen
Aduct AB
2013-10-22
18:00 - 20:30
Borås
Meddelas senare
Platser kvar
395kr exkl moms
add, den borttappade diagnosen
Aduct AB
2013-11-05
18:00 - 20:30
Uddevalla
Meddelas senare
Platser kvar
395kr exkl moms
add, den borttappade diagnosen
Aduct AB
2013-11-12
18:00 - 20:30
Trollhättan
Meddelas senare
Platser kvar
395kr exkl moms
add, den borttappade diagnosen
Aduct AB
2013-11-19
18:00 - 20:30
Lerum
Meddelas senare
Platser kvar
395kr exkl moms
add, den borttappade diagnosen
Aduct AB
2013-11-26
18:00 - 20:30
Göteborg
Meddelas senare
Platser kvar
395kr exkl moms

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…