onsdag 30 oktober 2013

Cancersvulster, friskolor och Janne Josefsson

Aftonbladet och Expressen tar upp Uppdrags Gransknings nästa program där de granskar friskolors sätt att välja elever till sin skola. VDn på en skola jämför "elever med adhd som cancersvulster som måste hållas ifrån de fina eleverna". Man kan spotta på den här mannen för hans människosyn och man kan bli upprörd över hur man på vissa friskolor väljer bort elever som behöver extra stöd.

Men tyvärr är det fortfarande så här man ofta ser på elever med särskilda behov, inte bara i skolan men också i samhället. Vi är inte där ännu att alla förstår att npfsvårigheter är lika med funktionsnedsättningar och att alla som misslyckas faktiskt gör det för att de inte kan, inte för att de vill misslyckas.

När jag stod mitt i stormen med min dotter, när hon var mobbad och ingenting fungerade, så ringde jag runt till skolor. Jag berättade vad hon hade för svårigheter och jag kan säga ärligt att jag flera gånger upplevde och möttes av att min dotter inte var intressant för deras skola. De sa det på ett fint sätt - och jag förstod vad de menade.

Skolan och samhället försöker förstå, men vi är inte där att vi kan hjälpa alla barn i de vanliga grundkskolorna/friskolorna ännu. Friskolor har tjänat mycket pengar på elever med tilläggsbelopp. För oss som "står på golvet" och möter elever med svårigheter varje dag. Vi möter elever som tidigare upplevt sig som "cancersvulster" av deras gamla skolor. Det sitter djupt i själen hos våra elever. Det tar flera år att arbeta bort, om det ens går någon gång...

Det är så här det ser ut, inte överallt, men alldeles för ofta. Därför möter jag förtvivlade föräldrar både via mina jobb, men också här på min blogg. Tack Uppdrag Granskning och Janne Josefsson för att ni gjorde denna granskning! Kanske kan det bli lite bättre efter ert program.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack!
Vår son sparkades -så gott som bokstavligt!- ut ur Franska skolan på Döbelsgatan. Men han var i alla fall kvar till 4:e klass! Dessförinnan hade ett antal andra pojkar i hans klass petats bort!
Vår son i 2:a klass uppmanades också att sluta.
Franska skolan vill ha självgående och högpresterande elever!
Med vänlig hälsning
Cecilia Öström
Ps. Vår äldsta son går i dag i resursskolan LUNA som är helt fantastisk!

Anonym sa...

Har en kommentar till detta jag med..Även vi har varit med om detta.Eftersom vi redan hade en son i en friskola och det fungerade för honom ,så tänkte vi att en av våra andra pojkar också skulle börja där,(han hade varit utsatt för mobbning i en skola och behövde byta).Besöket i den nya skolan gick bra ,de visade upp skolan och sade att pojken var välkommen ,sedan sade de något som fick oss att baxna .Ni har en till pojk,han kan inte börja här ,vi kan inte ta hand om sådana barn...sådana barn!!!!!!! Den pojken de pratade om har en npf diagnos (högfungerande autism..)...Nej inte för allt i världen skulle vi ens försöka att få in honom i en skola som har en sådan policy,han är värd mycket mer än så !! När det gäller den pojken som började där så stod han ut i 2 år och bytte sedan än en gång .Den skolan var inget för honom ,det enda som räknades var ens status i samhället,att du var social mm.Hur den skolan är nu vet jag inte ,detta var som sagt några år sedan,men självklart skvallras det mycket ,vad som är sant eller inte,ja vem vet.Men vi kan även säga att denna policy även verkar genomsyra gymnasiemiljö (friskolor). Skolan har bestämt att den pojken kommer få sluta skolan , och bli kommunens ansvar som de säger .Just nu går han igenom en utredning om sköldkörtelproblem och B 12 brist, precis som sonen vi har med en npf diagnos.Verkar alltså vara en enorm ärftlighet i detta.Vi har påtalat problemen för skolan otaliga gånger ,vad det är som gör att han inte orkar ,och att han även har enorma eksem på kroppen.,Verkar alltså vara något som han reagerar på i skolan.Ingen har brytt sig ,de har inte ens besvarat våra mail vare sig från mig eller pojken.Han har haft reducerat program den här terminen,hade även praktik förra och bytte sedan kurs nu.De tog även bort det han tyckte var roligast dataprogrammering, när de reducerade hans program ,varför vet vi inte.Undrar hur andra föräldrar skulle ta detta uttalande från en lärare:--Pojken kan ju inte sitta i skolan och inget göra bara för att familjen ska få pengar (studiebidraget).-----.Och läraren sade även att han måste fortsätta komma till skolan tills de vet var de ska göra av honom..... Vi har alltså otaliga gånger försökt få skolan att förstå ,men de vill inte .Jag kan även säga att denna skolan visste när han började där att han hade vissa allergier/överkänsligheter mot pälsdjur och parfymer mm.De visste att han även hade ett drag åt ngn sorts social problematik

LAB, vad är det och vad är det inte?

Bo Hejlskov Elven blir intervjuad  på tv4 idag. Mycket sägs om lågaffektivt bemötande (LAB) för tillfället. Jag har väntat lite på det. LAB ...