Fortsätt till huvudinnehåll

Cancersvulster, friskolor och Janne Josefsson

Aftonbladet och Expressen tar upp Uppdrags Gransknings nästa program där de granskar friskolors sätt att välja elever till sin skola. VDn på en skola jämför "elever med adhd som cancersvulster som måste hållas ifrån de fina eleverna". Man kan spotta på den här mannen för hans människosyn och man kan bli upprörd över hur man på vissa friskolor väljer bort elever som behöver extra stöd.

Men tyvärr är det fortfarande så här man ofta ser på elever med särskilda behov, inte bara i skolan men också i samhället. Vi är inte där ännu att alla förstår att npfsvårigheter är lika med funktionsnedsättningar och att alla som misslyckas faktiskt gör det för att de inte kan, inte för att de vill misslyckas.

När jag stod mitt i stormen med min dotter, när hon var mobbad och ingenting fungerade, så ringde jag runt till skolor. Jag berättade vad hon hade för svårigheter och jag kan säga ärligt att jag flera gånger upplevde och möttes av att min dotter inte var intressant för deras skola. De sa det på ett fint sätt - och jag förstod vad de menade.

Skolan och samhället försöker förstå, men vi är inte där att vi kan hjälpa alla barn i de vanliga grundkskolorna/friskolorna ännu. Friskolor har tjänat mycket pengar på elever med tilläggsbelopp. För oss som "står på golvet" och möter elever med svårigheter varje dag. Vi möter elever som tidigare upplevt sig som "cancersvulster" av deras gamla skolor. Det sitter djupt i själen hos våra elever. Det tar flera år att arbeta bort, om det ens går någon gång...

Det är så här det ser ut, inte överallt, men alldeles för ofta. Därför möter jag förtvivlade föräldrar både via mina jobb, men också här på min blogg. Tack Uppdrag Granskning och Janne Josefsson för att ni gjorde denna granskning! Kanske kan det bli lite bättre efter ert program.

Kommentarer

Anonym sa…
Tack!
Vår son sparkades -så gott som bokstavligt!- ut ur Franska skolan på Döbelsgatan. Men han var i alla fall kvar till 4:e klass! Dessförinnan hade ett antal andra pojkar i hans klass petats bort!
Vår son i 2:a klass uppmanades också att sluta.
Franska skolan vill ha självgående och högpresterande elever!
Med vänlig hälsning
Cecilia Öström
Ps. Vår äldsta son går i dag i resursskolan LUNA som är helt fantastisk!
Anonym sa…
Har en kommentar till detta jag med..Även vi har varit med om detta.Eftersom vi redan hade en son i en friskola och det fungerade för honom ,så tänkte vi att en av våra andra pojkar också skulle börja där,(han hade varit utsatt för mobbning i en skola och behövde byta).Besöket i den nya skolan gick bra ,de visade upp skolan och sade att pojken var välkommen ,sedan sade de något som fick oss att baxna .Ni har en till pojk,han kan inte börja här ,vi kan inte ta hand om sådana barn...sådana barn!!!!!!! Den pojken de pratade om har en npf diagnos (högfungerande autism..)...Nej inte för allt i världen skulle vi ens försöka att få in honom i en skola som har en sådan policy,han är värd mycket mer än så !! När det gäller den pojken som började där så stod han ut i 2 år och bytte sedan än en gång .Den skolan var inget för honom ,det enda som räknades var ens status i samhället,att du var social mm.Hur den skolan är nu vet jag inte ,detta var som sagt några år sedan,men självklart skvallras det mycket ,vad som är sant eller inte,ja vem vet.Men vi kan även säga att denna policy även verkar genomsyra gymnasiemiljö (friskolor). Skolan har bestämt att den pojken kommer få sluta skolan , och bli kommunens ansvar som de säger .Just nu går han igenom en utredning om sköldkörtelproblem och B 12 brist, precis som sonen vi har med en npf diagnos.Verkar alltså vara en enorm ärftlighet i detta.Vi har påtalat problemen för skolan otaliga gånger ,vad det är som gör att han inte orkar ,och att han även har enorma eksem på kroppen.,Verkar alltså vara något som han reagerar på i skolan.Ingen har brytt sig ,de har inte ens besvarat våra mail vare sig från mig eller pojken.Han har haft reducerat program den här terminen,hade även praktik förra och bytte sedan kurs nu.De tog även bort det han tyckte var roligast dataprogrammering, när de reducerade hans program ,varför vet vi inte.Undrar hur andra föräldrar skulle ta detta uttalande från en lärare:--Pojken kan ju inte sitta i skolan och inget göra bara för att familjen ska få pengar (studiebidraget).-----.Och läraren sade även att han måste fortsätta komma till skolan tills de vet var de ska göra av honom..... Vi har alltså otaliga gånger försökt få skolan att förstå ,men de vill inte .Jag kan även säga att denna skolan visste när han började där att han hade vissa allergier/överkänsligheter mot pälsdjur och parfymer mm.De visste att han även hade ett drag åt ngn sorts social problematik

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

"Bakbind inte lärarna"

På GP´s ledarsida skriver man idag att lärare måste få möjlighet att ta ut stökiga elever ur klassrummet. Att man, som man gör i England måste ha mer konsekvenser att ta till i skolans värld. Läs ledaren här. Kritiken mot Bo Hejlskov Elvén skiner lite lätt igenom i artikeln. Man tror helt enkelt inte helt på vad psykologen Hejlskov predikar runt om i landet för lärare och andra människor som arbetar med människor i beroende.

Jag kan förstå att man som journalist tänker att jag som lärare vill ha redskap för att stoppa jobbiga situationer när de uppkommer i mitt klassrum. Att jag behöver konsekvenser! Men konsekvensbemötande fungerar bara på elever som klarar av att tänka, inte bara i nutid och dåtid, men framförallt i framtid. Därför är konsekvenspedagogik värdelös. De elever som vi uppfinner konsekvenserna för - klarar inte av/har inte förmåga att förstå konsekvenserna.

Konsekvensbemötande är det enklaste sättet att bedriva pedagogik på. I sin sämsta form kan man också kalla det för …

Vad kan vi göra hemma?

Frågan kom från ett par förtvivlade föräldrar som jag träffade för ett tag sedan. Skolan fungerade inte för deras barn. Hen hamnade ofta i konflikter. Pedagogerna visste inte hur de skulle göra och hela skoldagen blev därför jobbig för barnet. När sedan föräldrarna kom för att hämta sitt barn fick de ofta höra om saker som barnet gjort. Detta i sin tur gjorde att föräldrarna skällde på barnet när de kom hem.  Barnet mådde naturligtvis inget vidare, precis som barn som har det tufft i skolan, alltid gör.  Vad kan vi göra hemma? Frågan var så klok och den är så viktig att ställa sig, både som förälder, men också som pedagog.  Du kan försöka, som förälder och som pedagog, att fokusera på vad du kan göra för att stärka barnet. Fundera på vad som är bäst för ditt barn/din elev, ställ din egen frustration och ilska vid sidan av, om du kan. Barnet blir inte stärkt av att hen hör dig klaga på barnets föräldrar eller pedagoger. Du kan lyssna på ditt barn/din elev, utan att döma ditt barn eller…