För barn som har svårigheter inom det neuropsykiatriska
funktionsområdet är det extremt viktigt att förstå sambandet mellan att
göra en sak och varför man gör just den saken, just då, just där. Alltså
att svaret på "varför" kan förklaras med ett tydligt "därför" som har
en mening och inte bara "därför.
Det glömmer vi vuxna
ofta och därför blir det så
extra svårt för barn som har svårt att hålla igång "motivationsmotorn"
när de inte får någon förklaring till varför de skall göra en sak, just
då och just där. Och så slutar det med att barnet inte gör det vi förväntar oss av det/vill att det ska göra och så hamnar vi i en konflikt eftersom barnet inte förstår varför vi tjatar.
Vi pratade om anledningen till varför barn går i skolan, på min förra skola i början av deras första termin.
Ja sa;
- Varför är vi här i skolan varje dag?
Och fick svar som jag skrev upp runt skissen på klassrummet...
Skolan
är ju, på många sätt, en märklig plats att vistas på. Så många delar
som bara skall göras utan att man reflekterar över varför man gör det
som elev. "För att det är bestämt så" är ofta det bästa svaret på varför
man skall göra en viss uppgift. För barn som behöver känna motivation
är det svårt att motivera sig under sådana premisser som andra barn
faktiskt klarar av även om de kanske inte alltid tycker att det är så
kul de heller.
Flera av eleverna som jag undervisade på min gamla skola hade inte gått i
skolan så mycket tidigare. Det såg olika ut för dem alla, men ändå är en
väldigt tydlig faktor i deras uppväxt att de har haft en tuff, eller
mycket tuff skolgång - det är ju därför de går på specialskolor. Kanske inte så
konstigt att texten runt klassrumsskissen inte var så positivt hos
alla...
Nästa fråga jag ställde till eleverna var;
- Vad är det som känns dåligt och tråkigt med att vara på skolan?
Efter en stunds funderingar så blev tavlan fylld med röda ord. Så här;
Vi
kunde konstatera att många av eleverna vill ha kortare tid med varje
moment de utför och en stund till återhämtning. Att man behöver
omväxling och viloperioder, förutom rasterna. Att man annars lätt kan
känna sig uttråkad och förvirrad.
Den sista frågan som eleverna fick fundera på innan vi bytte ämne, var;
Hur skulle du vilja att det var på skolan? Grön färg gav svar på den frågan;
Några
saker var svåra att ändra på, som att köpa en sockervaddsmaskin... men många saker var tydliga och lätta att förändra.
Att
förstå varför man gör något, att se meningen med det man gör är viktigt
för oss alla, men extra viktigt för elever med npf. Ibland dribblar vi
vuxna bort oss själva när vi, t ex tror att det är så viktigt att eleven
är med på hela lektionen i engelska - så att vi verkligen anstränger
oss för att hålla kvar hen och därmed tar bort chansen att gå eleven att
gå på någon mer engelskalektion den här terminen...
Det
måste ju vara mycket bättre att man läser lite, lite, lite engelska,
orkar och tycker att det är rätt okej ändå - än blir tvingad att följa
samma regler som alla andra elever i samma ålder - med enda resultat att
man inte läser någon engelska alls.
För det måste man
kunna motivera svaret "varför" till ett "därför" som fyller någon
funktion. Och så måste nivån och tiden vara lagom så att eleven inte
tappar orken helt och hållet.
Eller, hur?
1 kommentar:
Men så sant och så lite belyst. Häromdagen förklarade en 12-årig tjej med autismliknande tillstånd att hon inte kan göra som någon säger om hon inte förstår varför. "Om jag inte förstår varför kommer jag inte ihåg det sedan." Och detta kan gälla vardagliga aktiviteter som jag själv gör utan att tänka. Att ha en NPF-diagnos handlar ofta om att tolka och omvandla information på ett annorlunda sätt. Finns mycket att lära sig där. Din blogg är så matnyttig och pedagogisk. Tack!
Jag skriver också om NPF. Titta gärna in där om du har vägarna förbi :)
http://denfrigorandediagnosen.blogspot.se/2014/05/att-undvika-diagnoser-ar-inte-losningen.html
Skicka en kommentar