onsdag 6 augusti 2014

Inför skolstarten - leta lösningar

Ikväll är första kvällen på länge som jag faktiskt har långbyxor på mig. Tro det eller ej, men hösten börjar smyga sig närmare och så även skolstarten.

Jag försöker prata"lösningar på svårigheter" med människor, föräldrar, lärare och andra berörda till elever som har svårigheter. Hur gör man när ett barn är utanför? Hur gör man när ett barn aldrig gör läxan? Hur gör man när ett barn skolvägrar? Hur skall man orka igenom hela skolan? Hur skall man lyckas få ett jobb, som man orkar gå till?

När man har svårigheter så som autism, add och adhd etc, då förstås. För oss andra är de frågorna inte så relevanta. För de flesta av oss, som inte har mer svårigheter än "normalt" har skolan, utanförskap, läxor och jobb varit lite småjobbigt ibland, men inte så att det ställt till några större problem.

När man har större svårigheter gör det ofta det, ställer till problem, blir oöverstigliga problem, alltså. Det är en dålig nyhet för många.

Den goda nyheten är att det faktiskt finns massor av lösningar som gör att det fungerar, bra eller åtminstonde någorlunda bra och ibland fantastiskt bra!

Att klaga på att det inte fungerar är en del i processen, men sedan måste vi, föräldrar, lärare, rektorer, sjukvårdspersonal, socialtjänst och andra vuxna börja snegla åt lösningshållet. Alldeles för ofta stannar vi där, i problemområdet och kikar på dem vältrar oss i det, gnäller och klagar över saker som inte går, som inte fungerar, som är "omöjliga".

Lämna problemen och sluta vända på dem för det gör bara tankarna ledsnare och tröttare. Titta på det som kan lösas istället och BJUD IN BARNET också. Hur skulle du vilja ha det? Hur kan vi underlätta för att det skall bli lättare för dig att t ex göra läxan? Barnet kan ofta svara på sådana frågor själv. Lösningen finns ofta där i samtalet mellan oss som vill hjälpa och barnet som behöver hjälp. Ofta tror vi vuxna att vi har lösningarna på problemet, eller ännu värre, vi tror att vi inte kan hitta lösningar. Men barnet har ofta fler och bättre lösningar på problem eftersom hen är mitt i det. 

Leta lösningar idag och berätta gärna här, hur du/ni löst svåra saker för barn med svårigheter (så att de kan använda sig av sina lättheter istället)?

Imorgon ska jag göra besök på den gymnasieskola som min nittionåriga dotter ska börja på. Vi ska prata problem som finns och lösningar som kan hjälpa. Vi har haft massor av problem, men många har löst sig med åren. Ett problem vi haft är att skolans tempo inte fungerat för min dotter. Hon har behövt mer tid på sig. Vår lösning på det problemet är att vi har gett henne mer tid. Därför börjar hon gymnasiet när hennes årskamrater precis har slutat. Det i sin tur skapar nya problem, men problem är ju som bekant till för att lösas. Några lösningar ska vi hitta imorgon, och i övermorgon och så vidare.

Det finns massor av lösningar. För alla fungerar inte den lösningen som vi hittar, för oss fungerar inte den lösningen som någon annan hittar.

Därför måste vi leta, så vi hittar. Lösningar. 

Leta!

Inga kommentarer:

LAB, vad är det och vad är det inte?

Bo Hejlskov Elven blir intervjuad  på tv4 idag. Mycket sägs om lågaffektivt bemötande (LAB) för tillfället. Jag har väntat lite på det. LAB ...