Fortsätt till huvudinnehåll

Information om människor med npf, men utan hyperaktivitet

På UR kan du se programmet "En bok en författare" som alltid ger väldigt intressanta inblickar i olika personers liv. Personer som skrivit böcker. Böcker som är viktiga. Här kan du se ett avsnitt som tar upp en bok, en författare och adhd. 

Det är jättebra att man tar upp adhd och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, svårigheter med funktionsnedsättningar. Det är viktigt, viktigt viktigt. Också hur man kan göra det lättare för sig själv om man har svårigheter inom npf-spektrat och hur man kan göra det lättare för människor i sin omgivning (vare sig man själv har eller inte har svårigheter inom npf-området) som har diagnoser. 

Men (och det här "menet" är inte kritisk till något som jag skrivit om ovan, absolut inte, allt som gör att vi ökar kunskapen kring npf-frågor är fantastiskt bra!).

Jag saknar fortfarande intresset för och informationssökningar på människor som inte är hyperaktiva, men som har uppmärksamhetsstörningar, koncentrationssvårigheter, svårt för beröring, svårt för sociala relationer, svårt att sätta sig in i andra människors situation etc, etc. Jag saknar det inte bland anhöriga till, eller människor som själva har diagnoser, men bland media och lärarutbildningar, även om det blivit lite mer synligt under de år som jag jobbat med frågan. 

Det är som alltid så att de som syns och hörs, som märks, får uppmärksamheten och därmed också stödet. De som inte syns, som inte tar plats blir så ofta glömda och också missförstådda i bland annat skolans värld. Man kan ha adhd och autism utan att man tar stor plats eller är hyperaktiv. De människorna, barnen, ungdomarna och vuxna måste också bli förstådda! 

När man inte får stöd vet vi vid det här laget att det så ofta fortsätter med ytterligare svårigheter så som depression, ångest, fobier och självskadebeteende till exempel. Då syns man. Då får man förhoppningsvis hjälp - men alldeles för ofta är hjälpen felriktad. Man behandlar symtomen, men hjälper inte till med att hitta strategier för funktionsnedsättningar - eftersom man alldeles för ofta inte vet att den existerar. 

Jag har så många gånger varit med om att man velat intervjua mig eller andra i min närhet, men när inte det där hyperaktiva finns, så vet liksom inte reportern vad den ska fråga om, för det är ju liksom det som syns. Det som är lättast att ta på. Jag har så ofta blivit kontaktad av människor i de här frågorna och undrar varför man fortfarande har så lite kunskap kring just de människor som inte syns, men som faktiskt kan ha det jättetufft. 

Ett program om människor med npf utan hyperaktivitet, kan man få önska sig det? Någon som känner till något sådant?
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Vad kan vi göra hemma?

Frågan kom från ett par förtvivlade föräldrar som jag träffade för ett tag sedan. Skolan fungerade inte för deras barn. Hen hamnade ofta i konflikter. Pedagogerna visste inte hur de skulle göra och hela skoldagen blev därför jobbig för barnet. När sedan föräldrarna kom för att hämta sitt barn fick de ofta höra om saker som barnet gjort. Detta i sin tur gjorde att föräldrarna skällde på barnet när de kom hem.  Barnet mådde naturligtvis inget vidare, precis som barn som har det tufft i skolan, alltid gör.  Vad kan vi göra hemma? Frågan var så klok och den är så viktig att ställa sig, både som förälder, men också som pedagog.  Du kan försöka, som förälder och som pedagog, att fokusera på vad du kan göra för att stärka barnet. Fundera på vad som är bäst för ditt barn/din elev, ställ din egen frustration och ilska vid sidan av, om du kan. Barnet blir inte stärkt av att hen hör dig klaga på barnets föräldrar eller pedagoger. Du kan lyssna på ditt barn/din elev, utan att döma ditt barn eller…