Sluta demonstrera - börja demonstrera!

Jag vaknade av fågelsång mitt i natten. Jag kunde inte somna om, fåglarna sjöng så högt. Mitt i natten. Fåglar har i hela mitt liv sjungit på våren och på sommaren, inte på vintern. En vän postade ett inlägg på Facebook igår. En fjäril hade flugit förbi henne när hon satt utomhus en stund i solen. På Aktuellt har de ett inslag om att alla svampplockare kan passa på att plocka ett tag till - skogen är fortfarande full av ätbara svampar.

99 av 100 klimatforskare (eller är det fler) är eniga. Vi människor påverkar jordens klimat. Ändå gör vi inget. Vi fortsätter göra de saker som vi tycker är viktiga för oss, just nu. Ingen tanke på kommande generationer.

I lördags var det stor demonstration i Göteborg, mot Västlänken och mot trängselskatt. Människor vill  kunna åka bil som de "alltid" gjort, utan att behöva betala trängselskatt. Jag kan konstatera att det är synnerligen få barn med i tåget som demonstrerar mot att man inte kan åka billigare med sin bil och mot att man vill gräva upp under Göteborg för att göra möjligt för fler tåg att komma och gå till Göteborg. Nästan inga barn går, som sagt, med i tåget. Mest är det gamla pensionärer, en och annan ung, yngre, medelålders, men mest äldre. "Grinig gubbe", "besvärlig" står det bland annat på deras västar.



Jag tycker det är dags att vi människor, du och jag och alla demonstranter på Götaplatsen i Göteborg i lördags börjar ta ett personligt ansvar för att våra, mina, dina och deras efterlevande, barn, barnbarn och barnbarnbarn ska kunna leva på jorden också. Det är dags att vi börjar ifrågasätta vår livsstil. Sluta tävla om vem som har mest. Börjar nöja oss med resor som inte går runt jorden jämt. Tar vårt ansvar. Som de vuxna vi är. Fortsätter demonstrera, men för våra efterkommandes skull, inte för vår egen bekvämlighet. Fortsätter demonstrera mot politikerna i alla länder för att få dem att börja ta ansvar för våra efterkommande skull.

Vad tycker du?

Kommentarer

Populära inlägg