Fortsätt till huvudinnehåll

Julklapp i advent och boktips

jag sitter här i soffan och njuter av söndagslugnet. Lite julpynt har vi fått upp här hemma, men inte allt. Lagom dos för att inte få "julchock" är alltid bäst...

Idag har tänkt att ge bort ett par exemplar av min ena bok, "Man dör inte men man blir en ganska knäckt människa", bara för att det är roligt att ge bort något så här i jultid. I boken har jag intervjuat 12 föräldrar till barn med npf-diagnoser. De berättar sin historia som på många sätt påminner om varandra. I boken finns också en undersökning som jag gjorde för fyra år sedan på 300 familjer. Hälften hade barn med diagnoser och resten hade barn utan diagnoser. Fokus på frågorna ligger på tre områden; skolan, fritiden och familjen.

Så här går det till. Du skriver en mening innan torsdag den 4 december om varför du vill att jag ska skicka boken till dig. Jag drar lott. Ett par vinnare utses. Jag skickar boken i brev till dig. Du läser boken eller ger bort den i julklapp till någon som du tror behöver läsa den. Nedan kommer några boktips till dig som vill ge bort en tänkvärd bok i julklapp. (Nästa blogginlägg kommer jag att tipsa om fler böcker, framförallt nyskrivna, svenska böcker som riktar sig till barnen).

Den här boken kan du vinna med gratis frakt. Det enda du behöver göra är att skriva en mening om varför  just du vill ha boken. 


Min första bok som jag skrev för sex år sedan. Handlar om hur det är att växa upp och gå i skolan när man har add.

Bokens titel säger precis vad boken handlar om. Inte förrän vi accepterar vårt liv och slutar kriga, kan vi leva livet, fullt ut. 

Fantastiskt trevlig bok om en kille som har autism. Mycket läsvärd!

En bok som fått alldeles för lite genomslag. Om du vill veta lite mer vad som ligger bakom att adhd och autism blivit så misstänkliggjord är det här en bra bok. Inte svår att läsa fast den tar upp så svåra saker. 

Mycket bra bok för lärare om man vill förstå barn som inte har fått möjlighet att lyckas i skolan. 

Boken som fick mig att förstå min dotter. För flickor, kvinnor och anhöriga, lärare etc till flickor och kvinnor som har svårigheter inom npf-området. 

Mycket bra bok om man vill förstå varför det blir fel så ofta för barn, ungdomar och vuxna med npf-svårigheter. Finns en senare version som vänder sig till skolan, men den här boken är faktiskt bättre, tycker jag. 

Boken har några år på nacken, men den kan hjälpa dig och andra att möta utan att hamna i affekt eller skapa affekt. 


Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Om exekutiva funktioner

Förmodligen har du hört talas om "de exekutiva funktionerna", men kanske har du inte helt "koll" på vad de innebär därför tänkte jag börja beskriva dem lite närmare idag.

"Med exekutiva funktioner (EF) avses förmågan att planera och organisera sitt beteende i förhållande till tid och rum i syfta att uppfylla mål och intentioner" - ur boken; Exekutiva svårigheter hos barn av Anne Vibeke Fleischer och John Merland.


Ett försök till att dela in de EF och och börja förklara dem tänkte jag, som sagt, göra idag. Imorgon börjar jag beta av listan på hur man kan hjälpa ett "npf-barn" som ofta har svårt/väldigt svårt med några/flera av punkterna. (Förutom EF har barn med npf i högre eller lägre grad svårt med motoriken, perceptionen, minnet, språk, inlärningsförmågan, sociala färdigheterna, samt emotionella svårigheter).

Inhibition (förmåga att kontrollera sina impulser).
Flexibilitet (klarar av förändringar, löser problem flexibelt).
Emotioner (klarar av …