Fortsätt till huvudinnehåll

Julklapp i advent och boktips

jag sitter här i soffan och njuter av söndagslugnet. Lite julpynt har vi fått upp här hemma, men inte allt. Lagom dos för att inte få "julchock" är alltid bäst...

Idag har tänkt att ge bort ett par exemplar av min ena bok, "Man dör inte men man blir en ganska knäckt människa", bara för att det är roligt att ge bort något så här i jultid. I boken har jag intervjuat 12 föräldrar till barn med npf-diagnoser. De berättar sin historia som på många sätt påminner om varandra. I boken finns också en undersökning som jag gjorde för fyra år sedan på 300 familjer. Hälften hade barn med diagnoser och resten hade barn utan diagnoser. Fokus på frågorna ligger på tre områden; skolan, fritiden och familjen.

Så här går det till. Du skriver en mening innan torsdag den 4 december om varför du vill att jag ska skicka boken till dig. Jag drar lott. Ett par vinnare utses. Jag skickar boken i brev till dig. Du läser boken eller ger bort den i julklapp till någon som du tror behöver läsa den. Nedan kommer några boktips till dig som vill ge bort en tänkvärd bok i julklapp. (Nästa blogginlägg kommer jag att tipsa om fler böcker, framförallt nyskrivna, svenska böcker som riktar sig till barnen).

Den här boken kan du vinna med gratis frakt. Det enda du behöver göra är att skriva en mening om varför  just du vill ha boken. 


Min första bok som jag skrev för sex år sedan. Handlar om hur det är att växa upp och gå i skolan när man har add.

Bokens titel säger precis vad boken handlar om. Inte förrän vi accepterar vårt liv och slutar kriga, kan vi leva livet, fullt ut. 

Fantastiskt trevlig bok om en kille som har autism. Mycket läsvärd!

En bok som fått alldeles för lite genomslag. Om du vill veta lite mer vad som ligger bakom att adhd och autism blivit så misstänkliggjord är det här en bra bok. Inte svår att läsa fast den tar upp så svåra saker. 

Mycket bra bok för lärare om man vill förstå barn som inte har fått möjlighet att lyckas i skolan. 

Boken som fick mig att förstå min dotter. För flickor, kvinnor och anhöriga, lärare etc till flickor och kvinnor som har svårigheter inom npf-området. 

Mycket bra bok om man vill förstå varför det blir fel så ofta för barn, ungdomar och vuxna med npf-svårigheter. Finns en senare version som vänder sig till skolan, men den här boken är faktiskt bättre, tycker jag. 

Boken har några år på nacken, men den kan hjälpa dig och andra att möta utan att hamna i affekt eller skapa affekt. 


Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…