Fortsätt till huvudinnehåll

Julslut och sömnsvårigheter

- Mamma, det är det smartaste du har sagt till mig!

Imorgon börjar skola och jobb för de flesta av oss. Med det kommer tidiga morgnar, något som de flesta av oss inte haft för många av de senaste två veckorna.

Det är svårt att ändra rutiner. Det är lätt att man blir stressad när rutinen "gå och lägga sig sent och gå upp sent" ska ändras till "gå och lägga sig tidigt och gå upp tidigt". Ofta blir det svårt att somna tidigt på kvällen eftersom man är van att gå och lägga sig sent. Att inte kunna somna, fast man vill och behöver skapar stress och frustration både hos den som inte kan somna, men också hos den eller de närstående.

Det är lätt att hamna i en ond spiral. Du vill verkligen somna, men ju mer du försöker desto svårare blir det. Så kommer stress och ångest för nästa dag, att du inte ska orka - som ett brev på posten. Och då kan du ju verkligen inte somna!

Häromkvällen sa min dotter meningen som står överst i denna text efter att jag nattat hennes lillebror som inte kunde somna när han började tänka på skolan och kraven att somna.

Då hade jag precis sagt till min son att det värsta som kan hända om han inte skulle somna på hela natten var att han skulle få väääldigt tråkigt och bli lite trött nästa dag, men det viktigaste av allt är att ligga i sängen och blunda och låta kroppen vila.


Julen är slut. Mycket av julpyntet har åkt ner i lådan igen och granen, som jag och barnen högg med morfar på torpet har värmt huset hela dagen... Nu stundar nygamla rutiner och med dem kommer stress, ångest och frustration som ett brev på posten. 
Att minska stressen, plocka bort oron och skapa lugn är det bästa sättet för att få nattro. Hur gör man då det? Om man sätter "att inte kunna somna på kvällen innan skolan och jobbet" till andra saker i livet som händer så plockar man liksom bort det jobbiga lite grann.

Jag brukade fråga min dotter "vad är det värsta som kan hända om du inte kan somna?". När den frågan ställts kom svaret "att inte orka skolan, att må dåligt, att bli trött" och så är det ju. Risken att man blir trött, seg och inte orkar nästa dag är överhängande, men är det livsfarligt? Vad är det värsta som kan hända om du blir trött i skolan, då? "Att jag få stanna hemma".

Jag brukade berätta för min dotter att det viktigaste av allt är att man vilar sin kropp i sängen. Det värsta som kan hända en natt när man, i allra, allra värsta fall inte sover alls (vilket ju aldrig sker) är faktiskt att man får vääääldigt tråkigt eftersom det är uttråkande att ligga still i sängen och blunda flera timmar...

Efter samtalet med sonen minskade oron, stressen och ångesten hos honom avsevärt. Efter fem minuter hade han somnat - som på beställning.

Om jag själv inte kan somna? Då pratar jag med mig själv, samma frågor och samma svar. Sedan brukar jag somna som en stock - eller så ligger jag  vaken hela natten och har långtråkigt. För det är ju egentligen det värsta som kan hända. Somnar gör vi alltid förr eller senare. Ju mindre stress, ångest och oro vi har i kroppen  - desto lättare får vi att somna.

God natt på dig!
Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Varför diagnos?

Varför är det så viktigt att få en diagnos om man har svårigheter som finns inom området adhd eller autism, frågar sig människor runt mig ibland. För mig är det lika självklart att en person med svårigheter inom det neuropsykiatriska funktionsområdet får en diagnos som en som har diabetes eller allergi till exempel.  Varför det, är det inte bara till för att kunna gömma sig bakom, säger någon då. Eller; är det bara för att skolorna ska kunna ge hjälp, de borde kunna ge hjälp ändå, säger någon annan.  Men en npf-diagnos är lika viktig som en diagnos för någon annan funktionsnedsättning eller sjukdom. Man behöver en utredning för att omgivningen ska veta och förstå och kunna hämta kunskap. Man får också en diagnos för att man själv ska veta och förstå svårigheter men också sina lättheten och för att kunna hämta kunskap.  Nedan har jag lagt in ett mejl jag fick från en kvinna. Hon fick sin diagnos sent i livet och jag tycker att hon klargör på ett enkelt sätt skillnaden på att leva i ov…

Faror med att bara ha ett relationellt perspektiv

Jag lyssnar på en föreläsning för blivande specialpedagoger och får bland annat höra om en elev som har svårt att erkänna när hen gjort saker som inte var bra.

- Det finns en förklaring till det, säger föreläsaren ungefär och fortsätter, hen hade en väldigt sträng och otrevlig pappa, så klart eleven inte vågade erkänna när hen gjort fel.

En annan föreläsning där jag var i egenskap av åhörare och kbt-student hörde jag en föreläsare beskriva anknytningsteorin och lite i förbifarten nämna att barn med autism ofta har föräldrar som har  haft svårt att knyta an till sina barn och ytterligare att barn med adhd ofta haft en "rörig" anknytning till sina föräldrar.

En tredje händelse som gör sig påmind hos mig är då jag och min man träffade skolpsykologen feer att hon gjort de första testerna på vår dotter. Hon förklarade varför vår dotter hade svårigheter inom det autistiska området och varför vår dotter inte kunde ha adhd.

- När det gäller adhd är det alltid någon miljömässig påver…

Hjälp eleverna nu när vi går in i slutfasen av terminen

Terminen har gått in i det skedet då dagarna sällan ser ut som de brukar. Veckorna är ofta kortare och ofta klämmer man in ett tema eller två under de här sista veckorna innan sommarlovet. De här sista veckorna på terminen är för många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (och därmed deras familjer) riktigt besvärliga. Hur hänger man upp sina dagar som behöver vara strukturerade - när strukturen försvinner? Hur gör man då för att ge lite fotfäste till ett barn/en elev som tappar fotfästet? För det första måste man förstå att de här förändringarna i schemat verkligen ställer till det för eleven. Sedan ser man till att täppa till alla trådar som inte är fästa. Nu om någon gång är det otroligt viktigt att se till att svaren på frågorna; när, var, hur, hur länge, med vem, varför, vad gör jag om det blir fel, och vad gör jag efter, är besvarade. Att skriva en social berättelse som svarar på ovanstående frågor kan ofta vara skillnad mellan katastrof och succé. När det blir fel…