Kan det vara dyslexi, mån tro?

Jag fick ett mejl av en mamma för någon vecka sedan. Hon är frustrerad. Hon undrar om det finns någon annan utredningsenhet att vända sig till eftersom hennes barn "bara" fått diagnosen "dyslexi" efter utredning på Bup. När man läser hennes mejl nedan kan man förstå varför hon är frustrerad, tycker jag. Finns det någon, bland alla er, flera hundra som läser här varje dag, som känner till någon annan utredningsenhet i skåneområdet, mejla gärna till mig då så jag kan hjälpa mamman och hennes barn.

"I fredags fick jag samtal från rektorn att A fått ett utbrott i matsalen och var nu försvunnen endast iklädd t-shirt och jeans...efter mycket letande får jag tag i A mitt i stan, hysteriskt ledsen och genomkall....hen skulle på egen hand ta bussen till ishallen men fixar inte tidtabeller och byten av bussar och kommer inte längre än till Knutpunkten i stan där jag hämtar hen. Förtvivlat ledsen och arg på sig själv, att allt blir fel alltid.
Min fråga till dig är...kan man söka sig till någon/något annat än Bup för att få till en ordentlig utredning?
Min nästa fundering är OM A´s dyslexi kan ligga till grund för allt som blir så fel för hen? Allt från utbrott för att hen spiller kaffe på sig och då blir så arg att hen slänger termosen i papperskorgen, till att vägra ta på sig ordentliga kläder trots minusgrader, till att inte förstå lillasysters signaler när det är slutlekt utan slutar först när lillasyster brister ut i gråt eller jag säger till A, vilket resulterar i att hen får ett utbrott och tycker hen är sämst och inte borde leva....
KAN allt detta i botten bero på Dyslexi? För mig är det adhd ut i fingerspetsen...

Det var inte min mening att det skulle bli ett långt mail...igen...men det verkar finns så många ord..."

Har du, som läser här några tips till mamman vad gäller stöd- och utredningsmöjligheter i skåneområdet får du gärna höra av dig här på bloggen eller via min mejl som är, malene.larssen.@aduct.com

Apropå, att inte vilja leva, vilket ju är alldeles, alldeles frukstansvärt att barn och ungdomar skall behöva känna, finns det en bra artikel i HD idag. Läs här.

Kommentarer

Populära inlägg