You need us!

Jag var och lyssnade på en tjej igår kväll. Tjejen heter Mim Sörensson och "är inte bara serietecknare" - hon har också adhd och högfungerande autism.

Mim var trevlig att lyssna på och sa mycket klokt. Åhörarna var föräldrar till ungdomar som nyss fått diagnos och de hade massor av frågor.

Sämst denna kväll: att jag och maken har sockerförbud vilket gjorde att jag inte kunde smaka på de goda bullarna som bjöds till kaffet.

Bäst denna kväll: när Mim sa; "We need you to survive, but you need us to go forward", samtidigt som hon spände blicken i  åhörarna. Då kunde jag, som ofta är en mästare på att hålla masken, inte hålla mig längre. Jag hörde mig själv ropa " tjohoooo" samtidigt som mina händer slog ihop sig - flera gånger. Alla andra var tysta, men några vände sig försynt om mot mig för att se vem fått detta "konstiga anfall".

Jag kunde inte hålla mig, tyckte det var så himla bra. Har du någon bra "oneliner" (alltså något som säger väldigt mycket på bara en mening)?

Kommentarer

Annars har jag en annan favoritonliner som jag hörde berättas av en taxichaufför i ett radioprogram för många år sedan;
- En gammal dam skulle gå över ett övergångsställe när hon tappade sin väska. Hon bad en ung tjej med mycket attityd och starka färger, bredvid henne att ta upp hennes väska eftersom hon hade ont i ryggen. Tjejen vänder sig om till damen och säger "du får ta upp din väska själv din gamla hagga" (eller något sånt minns inte exakt meningen får jag erkänna).
Men då tände den gamla tanten till. Hon vände sig till tjejen och sa (nu kommer onlinern för er som undrar):
- Hörredu sån som du ser ut, sådan har jag en gång varit och sån som JAG ser ut, sådan kommer du en gång att BLI, ge mig väskan!

Tjejen blev så paff att hon lämnade väskan till damen och damen tog taxi hem. Den taxi vars chaufför senare ringde in till programmet och berättade historien...
Jag har en "onliner" som jag försöker tänka i samvaro med min 2-åriga son.
"Kan jag inte få försöka fast det är omöjligt"
Vi är ibland så snabba på att tillrättavisa, hjälpa och "curla" andra.
Malin sa…
"You never know how strong you are, until beeing strong is the only choice you have."

Populära inlägg