Boktips för hängmattan

Jag tänker läsa böcker i sommar. Hur är det med dig? Har du tänkt att läsa? Vill du ha lite boktips på böcker som på olika sätt tar upp neuropsykiatri och till viss del hur man kan få hjälp att tänka för att klara av svårigheter lättare?

Då kan du fortsätta läsa för här kommer ett första blogginlägg med några boktips inför sommarens hängmatteläsande, både gamla och nya böker. Saknar du någon bok som du själv läst och som du skulle vilja rekommendera hjälp mig JÄTTEGÄRNA att fylla på nedan i kommentarsfältet så lägger jag in fler boktips nästa vecka!


Fem "faktamåsten". Om du inte ännu läst dessa fem böcker, men vill veta och lära dig mer om annorlunda barn så tycker jag absolut att du ska göra det nu i sommar.







De fyra första böckerna är böcker som lär oss förstå hur vi reagerar på beteenden som vi inte förväntar oss. Den sista boken ger en förklaring till varför det varit så extra svårt att få förståelse för människor med npf- diagnoser de senaste femton åren. Läsvärda varenda sida, alla fem böcker. Läs dem i egenordningsfölj, men läs dem!

Följande böcker beskriver livet med neuropsykiatriska annorlundaheter från ett inifrån perspektiv. Det finns många fler böcker att hämta ur den här och ur ovanstående "källa", men jag nöjer mig med dessa eftersom det kan bli för många tips även för den mest lässugna personen.

Linnea Dahlgren är författare till denna lilla bok. Hon skriver klart och tydligt hur det är att leva med Aspergers syndrom och hon gör det utifrån sig själv, 15 årig högstadiet tjej. Det är en specialpedagog på skolan som hjälper henne med texterna. En bok som är mycket läsvärd och lätt att ta sig igenom. 

En mamma till en pojke som beskriver hur det är att leva med en son som har full fart i allt han gör. Boken går också i full fart och du lär dig mycket på de knappt 100 sidor som boken är skriven på. 

En mamma beskriver sin sons uppväxt. En pojke med intellektuell funktionsnedsättning och autism. En vacker, sorglig och hoppfull bok. Utdrag ut boken då mamman försöker förklara för personal som är kritisk till att hon lägger sig i mycket: - När ni som sitter här idag är gamla, när ni har slutat jobba med Fred för många år sedan och när ni har glömt oss båda för länge sedan, då sitter jag i nya personalgrupper, där jag försöker göra oss förstådda." Vackert, sorgligt och hög igenkänningsfaktor i texten. 

Min egen bok, som nu är fem år gammal och som till dags dato sålts i över 5 000 ex. För dig som inte läst den så handlar den om min familjs resa i npf-land. 

Näst sista godingen för detta blogginlägg. En skönlitterär bok som på ett väldigt kul och lärorikt sätt berättar om en kille med autism/aspergers så att man förstår - fast boken är skönlitterär. Verkligen läsvärd!
Mycket spännande skönlitterär bok, lättläst, samtidigt som du lär dig och förstår om autism.
Den boken som kanske nästan är viktigast på många sätt, när man lever i allt kaos som kommer av bemötande av människor som är annorlunda är sista boktipset som kommer här. Att acceptera det som är svårt för att orka leva med det är nyckeln till att orka leva när livet är tungt. Därför är just denna bok så viktig att läsa, tycker jag.
"Att leva ett liv, inte vinna ett krig" är en viktig bok för alla människor att läsa. Att välja sina strider, att hellre acceptera och gå vidare än att springa in med huvudet i betongväggen varje gång. Mycket läsvärd och lättläst bok som, som sagt, alla människor borde läsa. 
Fler boktips kommer, det lovas. Nästa vecka har jag laddat en ny omgång. Vill du tipsa mig om böcker som jag missat eller glömt, tipsa mig gärna här i kommentarsfältet eller på min mejl: malene.larssen@aduct.com. Tack!

Kommentarer

Anonym sa…
Intressant! Blir en extra tur till biblioteket för att få lära sig lite mer om detta både som förälder och lärare. Jag har bara läst två av dessa böcker ännu. Din bok, som jag har lovat mig själv att läsa flera gånger, och flickor med AD/HD. Tycker att det kändes både svårt och frustrerande att sitta på BUP och nästan ge förslag på diagnos när det inte är jag som är experten utan dom. Nåja, det löste sig bra. Hon medicinerar nu och allt går lite lättare. Som mamma ska jag läsa på mer om asperger och autism men jag skulle också önska att det fanns mer att läsa om ADD. Som lärare behöver jag dessutom förbereda mig och läsa på om explosiva barn.
Tack för boktipsen och en fantastisk blogg, som jag före och under utredningen läste nästan dagligen.
Glad sommar!

Populära inlägg