onsdag 8 juni 2011

I helklass blir alla vinnare?

Debattartikel i Göteborgs-Posten idag. Läs här. Återkommer snarast med mina tankar kring ämnet. Vad tycker/tänker du om inkludering i helklass eller gå i liten grupp? Vad är dina erfarenheter?
Berätta för oss andra!

3 kommentarer:

Anna sa...

Jag anser att helklass är att föredra – att samtliga pedagoger (klasslärare, speciallärare och ev stödpersoner) finns med i klassrummet.

Däremot tror jag att ALLA barn har någon form av dagligt behov av att bitvis gå från en större grupp till en mindre och att dessa förutsättningar alltid borde finnas. Men det har inget att göra med 'särskilda behov', snarare individuella.

/Mamma med dotter som har ADHD

Lenaeff sa...

Kan nog se nyttan med både och eftersom det har så otroligt stor betydelse vilka behov barnet har och vilka pedagoger och hur de tacklar de andra bbarnens inställning och förhållningssätt gentemot den som har behov av estra insatser.
Jag har svårt att tro att det skulle finnas en universallösning för alla barn oavett funktionshinder. Alla barn är unika och alla barn är olika känsliga och har olika behov.Det måste nog alltid vara högsta prioritet. Att vara för annorlunda i en stor grupp föder lätt mobbing och utanförskap på sitt sätt et med, så det kan omöjligt alltid vara lösningen för alla barn.
Lena
P.S. om du byer till popuppfönster för kommentarer blir det lättare att kommentera bloggen. Som det är nu fungerar det inte hur många gånger man än försöker logga in. D.S.

märta sa...

Hej!
Jag önskar att jag kunde ha en åsikt i frågan, min dotter har gått "inkluderad" och klarade inte av det och nu går hon inte alls, sedan lång tid. Trots diagnos och trots anpassning, för mig är inte valet mellan vanlig klass och "specialklass" utan frågan är hur hon alls ska få en skolgång...
Trots allt en viktig diskussion.

LAB, vad är det och vad är det inte?

Bo Hejlskov Elven blir intervjuad  på tv4 idag. Mycket sägs om lågaffektivt bemötande (LAB) för tillfället. Jag har väntat lite på det. LAB ...