Intressant artikel apropå mitt debattinlägg

En kommentar till debattinlägget menar att alla barn kan gå i samma klass och så refererar hon till en artikel i SydSvenskan, läs här. När jag läser artikeln blir jag väldigt glad. På Nossebroskola utgår man ifrån att om en elev misslyckas så har skolan misslyckats. That´s it. De har fattat grejen. Alla elever skall undervisas i stor klass, enligt specialpedagogen och rektorn på skolan. Det är jag lite tveksam till för jag tror, hur bra en skola än är, att det måste finnas alternativ och att man är okej med det att man kan göra undantag för ett speciellt barn som inte klarar av att gå i en vanlig klass (det kan ju bero på sådana saker som att det är otäckt att vara med många människor, att man har svårt med ljuden, att man blir trött av alla synintryck etc). Men på det stora hela blir jag väldigt glad av artikeln och meningen, "om en elev misslyckas, så har skolan misslyckats". Jobbar man efter det så finns det bara vinnare, tänker jag.

Kommentarer

Anonym sa…
Nossebro verkar kanon. Detta tror jag på. Integration och vetenskap.

Anja
(som kämpar för att sonen ska få gå in i storklass mer än bara 2 timmar i veckan...)
Nu var ju de som intervjuades lärare och rektorer så vi vet ju inte vad alla barn med npf och deras föräldrar tycker, för det verkar som om inte föräldrar och pedagoger ser på saker riktigt på samma sätt. Jag tycker ju och hoppas ju på att barn med npf ska kunna gå med andra barn och bli accepterade, få kamrater i klassen etc. Tyvärr får jag alldeles för många signaler på att det inte är så och det beror nog framförallt på att lärarna inte fått tillräckligt med kunskap och därmed inte förståelse för att möta barnen med npf, samt att resurserna är för skrala. Vi håller tummarna för att din son kan gå fler timmar än två i veckan i stor klass.
Anonym sa…
Tipsar om en till text om Nossebro:
http://www.essunga.se/synvanda.aspx
/Anette
Tack, den skall jag också läsa.
Anette sa…
Jag tror att man kommer en bra bit på vägen genom att ha en sådan attityd till sina elever. Att inte skuldbelägga utan hitta lösningar istället.
Jaha, menade du så. Då förstår jag och jag tror att det är nyckeln till en bra relation med sina elever och då framförallt med elever som har låg impulskontroll och lätt gör saker som vi tolkar som "dåliga".
Anonym sa…
Samma tanka har Claes Nilholm, professor i pedagogik med inriktningen specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Tyvärr är detta inte en uppfattning som skolfolket har i allmänhet.

http://genrep.wordpress.com/2011/05/28/lastips-om-skolans-syn-pa-elever/
Tack för tipset. Den artikeln är väldigt intressant, länkade till den när jag fick höra talas om den.

Populära inlägg