ta bort mig från sändlistan!!

Jag håller på att skicka ut information om höstens föreläsningar. Jag får tillbaka ett svar från en rektor som jobbar på Göteborgs Högre Samskola och blir förvånad...

Ta bort mig från sändlistan!!

Så står det i ett mejl som han skickar tillbaka till mig efter att ha fått informationen om min föreläsning. Jag blir så nyfiken att jag är tvungen att skicka ett mejl tillbaka (fast han ju vill att jag skall ta bort honom från sändlistan, vilken jag så klart ska göra så fort jag skickat iväg mina frågor).

Man blir ju nyfiken (blir inte du det?); Har han redan all kunskap om adhd/add, har alla hans lärare kunskap om adhd/add, har man inga elever med adhd/add på Göteborgs Högre Samskola eller vad beror det på att han skickar ett sådant mejl? Jag blir nyfiken, lite ledsen över tonen och lite ledsen över att hans skola inte är ett dugg intresserad av min föreläsning, men mest nyfiken. Hur tänker han egentligen? Får se om jag får något svar på mina frågor. Jag blir väldigt nyfiken och lite beklämd, faktiskt.


Malene Larssen föreläser i Herrljunga den 5/12 2011, 1800-2030.
Adhd/add skola, familj, fritid – det går att lyckas!
”Du vet nog redan att barn med adhd/add ofta trivs sämre i skolan än sina klasskamrater, att de oftare blir mobbade, att de har färre kompisar, har få fritidsaktiviteter och tränar mindre än sina jämnåriga? Du vet kanske också att barnens föräldrar mår sämre, har färre vänner, ofta sjukskriver sig, är deprimerade och i allmänhet har sämre kontakt med barnets skola? Ibland känns det hopplöst, för mycket är så svårt för barnet, det är svårt att lyckas, men det går faktiskt att vända den negativa trenden. Det går att vända mörkt till ljust, kris till utveckling, fiasko till succé – det stavas lättheter och styrkor!”
Malene Larssen är pedagog, författare, journalist och ett levande bevis på att det faktiskt går. Hennes 16-åriga dotter fick diagnosen add när hon var elva år. Malene skriver just nu på sin tredje bok och jobbar med kognitiv beteende counselling just för att vända trender, tankemönster och hitta strategier för barn med adhd/add och deras familjer.
Efter föreläsningen skall du ha fått;
  • En upplevelse utöver det vanliga, gråta lite och skratta mycket.
  • Kunskap om senaste forskningen inom området.
  • Djupare förståelse för hur det är att leva med adhd/add 24 timmar om dygnet.
  • Verktyg för hur du möter din/dina elever/barn med adhd/add så att de lyckas.
  • Tankar på hur du som professionell möter föräldrar till barn med adhd/add så ni får det där livsviktiga samarbetet.

Publikröster:
”Den bästa föreläsningen som jag har varit på - engagerad person!!”
”En mycket bra föreläsning, objektiv utan pekpinnar men med mycket värme.”
”Alla deltagare från vår skola (Backatorpsskolan) var lyriska över en fantastisk och givande föreläsning.”
”En fantastisk föreläsare som bjöd på sig själv och delade med sig av sina erfarenheter. Den här föreläsningen skulle alla våra rektorer höra så skulle de få kunskap men inte minst förståelse för elever med ADD.”



”Föreläsningen med Malene Larssen är en av de bästa jag har varit på. Jag blev oerhört berörd, fick många nya kunskaper och idéer. Jag är väldigt glad att jag gick!”

 
cid:image001.jpg@01CC26A2.FC613C10

Kommentarer

Tråkigt svar, men vi får hoppas att han helt enkelt har någon annanstans han hellre hämtar kunskap och inspiration för att göra skolan bättre för de här barnen.
Hej Prestationsprinsen. Ja, vi får hålla tummarna för att det är som du tänker.
Anna A sa…
Hej! Har ni funderat på att eran dotter ska få i gå i en klass med elever som har samma funktionsnedsättning som hon?

Frågan kommer upp i mitt huvud efter att jag följt din blogg och ser hur svårt eran tös har det.

Anna A
Ulrika sa…
Oj, det känns som han blev väldigt rädd. Han kände nog intuitivt hur mycket han måste förändra sig själv och sin syn på medmänniskorna för att kunna ta till sig ditt budskap, och det klarar han inte. Men vad vet jag...
Hej Anna. Jo, som du säkert förstått när du läser mina inlägg så är jag ganska ambivalent när det gäller inkludering av barn med npf. Å ena sidan skulle min dotter få en lugnare skolgång om hon gick i en "specialskola". Å andra sidan skulle hon förlora kontakten med barn som inte har funktionsnedsättningar. Än så länge, tror jag nog ändå att min dotter tjänar mest (eller förlorar minst kanske hade varit mer passande att skriva) på att gå i en vanlig grundskola. Men sedan finns det ännu en del av frågan som gör att jag inte funderar allvarligare på att byta skolan för henne och det är att det faktiskt inte finns något alternativ för hennes del när det gäller skolor här i Göteborgsområdet. Hon har inte tillräckligt med svårigheter för att få plats på en specialskola.
Anonym sa…
Rädd? Okunnig? Redan kunnig? Högmodig? Självgod? Utbränd? Eller bara obegåvad? Vi får väl se om han vågar svara. /Hanna

Populära inlägg